Forum Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

www.zkm.elblag.com.pl | zkm@elblag.com.pl | marketingzkm@zkm.elblag.com.pl
Dzisiaj jest 21 wrz 2019, 01:46

Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 138 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Następna
Autor Wiadomość
Post: 08 lut 2013, 23:30 
Offline

Rejestracja: 01 lut 2013, 18:05
Posty: 1180
Lokalizacja: Elbląg
TRASY ELBLĄSKICH LINII AUTOBUSOWYCH OD 1975 R. DO WSPÓŁCZESNOŚCI




LINIA 3

W 1975 r. kursowała po trasie:
Dworzec – al. Grunwaldzka – Hetmańska – Świerczewskiego (dzisiaj Grota-Roweckiego) – Traugutta – Moniuszki – Szymanowskiego – Beniowskiego – 22 Lipca (dzisiaj al. Piłsudskiego)
Pętla zlokalizowana była w miejscu dzisiejszej dzikiej giełdy samochodowej.

Do 1981 r. końcowa część trasy została nieco zmieniona i wydłużona. Od Szymanowskiego:
Armii Czerwonej (dzisiaj Królewiecka) – 22 Lipca (dzisiaj al. Piłsudskiego) – płk. Dąbka – al. Odrodzenia

Z początkiem 1986 r. linię zlikwidowano. Jeszcze w 1986 r. pojawiła się ponownie, ale jako nowa linia tramwajowa.




LINIA 4

W 1975 r. kursowała po trasie:
Nowodworska – Warszawska – al. Tysiąclecia – Rycerska – Świerczewskiego (dzisiaj al. Armii Krajowej) – Hetmańska – al. Grunwaldzka – Mickiewicza – Bema – Łęczycka – Grottgera – al. Grunwaldzka – Gronowo Górne
Pętla w Gronowie zlokalizowana była kiedyś w zupełnie innym miejscu. Jechało się ul. Opalową (tak jak dzisiaj 22 w stronę Nowiny) i skręcało w lewo.

Linię zawieszono z początkiem 1986 r. Przez ten czas jej trasa raczej nie ulegała zmianie. Linia o tym numerze pojawiła się ponownie dopiero w 2002 r., tym razem jako tramwajowa.




LINIA 5

W 1975 r. kursowała po trasie:
Dworzec – al. Grunwaldzka – al. Tysiąclecia – Rycerska – Świerczewskiego (dzisiaj al. Armii Krajowej) – 12 Lutego – płk. Dąbka – Ogólna – Hodowlana/Kamienna
Po tej trasie jeździła prawdopodobnie do końca 1985 r. Różnie jednak wyglądał powrót z Kamiennej. Był czas, kiedy autobus z powrotem jechał Konopnickiej w dół do 22 Lipca i potem do Dąbka (tak jest podane np. właśnie na mapie z 1975 r.), był również okres, kiedy zawracał i jechał z powrotem tak jak przyjechał (przez Ogólną). Podobno przez jakiś czas jeździło się też ul. Łowicką.

Od początku 1986 r. kursowała po trasie dzisiejszej 19, tyle że aż do Ogólnej. W 2002 r. powstała linia tramwajowa o tym numerze, a linię autobusową 5 przemianowali na 19.




LINIA 6

W 1975 r. kursowała po trasie:
Dworzec – al. Grunwaldzka – Mickiewicza – Kościuszki – Agrykola – Nowowiejska – 12 Lutego – Świerczewskiego (dzisiaj al. Armii Krajowej) – Rycerska – Sopocka – Zagonowa – Malborska – Fredry – Skrzydlata – Łódzka
Czyli mniej więcej tak jak do dzisiaj, z tą tylko zasadniczą różnicą, że z Łódzkiej jechała nie na Dębicę, tylko na dworzec. Nie jechała też Malborską aż do Łódzkiej, ale Fredry i Skrzydlatą.
Jeszcze jedna drobna różnica jest taka, że w powrotną stronę nie jeździła jeszcze przez Wspólną i Sienkiewicza, jak obecnie, ale w obu kierunkach przez Kościuszki. Ul. Sienkiewicza miała wtedy inny przebieg (odcinka od IV LO do Orzeszkowej jeszcze nie było), a Kościuszki musiała być wtedy dwukierunkowa. Nie ustaliłem, kiedy dokładnie nabrało to wszystko obecnych kształtów, w każdym razie w 1981 r. na pewno jeździło się już tak jak dzisiaj.

Jeszcze w 1986 r. tak wyglądała jej trasa! Wprowadzono tylko drobną zmianę, że do Łódzkiej dojeżdżała już Malborską, tak jak dzisiaj (zapewne od momentu, kiedy 5 zaczęła jeździć po nowej trasie, czyli od początku 1986 r.).

Nie udało mi się ustalić, w którym dokładnie roku zaczęła jeździć na Dębicę. Musiało to nastąpić między 1986 a 1992 r. Nie wiem również, czy kursy do Stagniewa wprowadzono w tym samym czasie, ale wydaje mi się, że odrobinę później. Na pewno w 1992 r. jeździła już i na Dębicę, i do Stagniewa.

Objazd przez Rawską, Grunwaldzką i Grottgera powstał dopiero na jesieni 2002 r.

Od marca 2011 r. autobusy tej linii (podobnie jak 19) nie kursują przez Sopocką i Zagonową, tylko al. Tysiąclecia i Malborską. Pierwotnie miało to być tylko objazdem do odwołania i oficjalnie wciąż tak jest, w rzeczywistości nic już raczej nie zapowiada powrotu na starą trasę (a przynajmniej nieprędko) i należałoby to już traktować jako stałą zmianę trasy.




LINIA 7

W 1975 r. aż do Fromborskiej jej trasa przebiegała identycznie jak dzisiaj. Potem skręcała w Bartniczą i dalej w Częstochowską, gdzie miała pętlę.

Do 1981 r. zmieniło się tyle, że na Częstochowskiej nie było już regularnej pętli. Autobus z powrotem jechał Częstochowską w dół i wyjeżdżał w Armii Czerwonej (dzisiejszą Królewiecką).

W ciągu następnych 5 lat trasa została wydłużona i w 1986 r. linia ta dojeżdżała już do Ogólnej. Z Ogólnej najpierw skręcała prawdopodobnie w Hodowlaną i nią dojeżdżała do Konopnickiej (bo górnego odcinka Konopnickiej jeszcze nie było), a dalej do 22 Lipca i z powrotem na dworzec. W późniejszym czasie z Ogólnej skręcała już bezpośrednio w Konopnickiej. Trudno jednak ustalić, kiedy to się zmieniło (a może nawet już w 1986 r. skręcała od razu w Konopnickiej?), ponieważ na mapach nie zostało to uaktualnione i jeszcze na planie z końca lat 90. zaznaczony jest przejazd przez Hodowlaną.

Zmiana trasy na dzisiejszą (przez Legionów i Niepodległości) nastąpiła z początkiem 2007 r.




LINIA 8

W 1975 r. kursowała po trasie:
Nowodworska – Warszawska – al. Tysiąclecia - Rycerska – Świerczewskiego (dzisiaj al. Armii Krajowej) – Hetmańska – al. Grunwaldzka – Mickiewicza – Bema – Łęczycka – Dębica
Trasa ta obowiązywała do końca 1985 r. i przez ten czas raczej nie ulegała zmianie.

Od początku 1986 r. linia ta kursuje niezmiennie po trasie funkcjonującej do dzisiaj (czyli po dawnej trasie linii 18, o czym później).

We wrześniu 2012 r. zmieniła się lokalizacja pętli tej linii (również linii 19) na Zatorzu. Już ok. dwóch miesięcy wcześniej z powodu remontu ul. Łódzkiej pętla wszystkich linii tam dojeżdżających została tymczasowo przeniesiona na ul. Skrzydlatą. Po zakończeniu robót z tajemniczych, do dzisiaj nieznanych do końca przyczyn tylko linie 6 i 13 zaczęły dojeżdżać z powrotem w dawne miejsce, natomiast pętla linii 8 i 19 została na stałe przeniesiona na Skrzydlatą.




LINIA 9

W 1975 r. kursowała po trasie:
Dworzec – al. Grunwaldzka – al. Tysiąclecia – Rycerska – Pocztowa – Robotnicza – 22 Lipca (dzisiaj al. Piłsudskiego)
Pętla w miejscu dzisiejszej giełdy samochodowej (tam gdzie linii 3).

W następnych latach jechała dalej przez 22 Lipca, Armii Czerwonej i Fromborską w kierunku dzielnic (wtedy jeszcze odrębnych wsi!) obsługiwanych dzisiaj przez linię 12 – najpierw chyba do Zajazdu, później sukcesywnie wydłużana. W 1981 r. dojeżdżała już aż do Próchnika.

Zmiana trasy na funkcjonującą już bez zmian aż do dzisiaj (jest to dawna trasa linii 19, o czym później) nastąpiła z początkiem 1986 r.

Przez krótki czas (nie wiem dokładnie, kiedy to było, ale chyba w latach 90.) funkcjonowały specjalne dziewiątki oznaczone bodajże jako ekspres, które zatrzymywały się co drugi przystanek.

Jakoś na początku lat 90. podjęto decyzję o likwidacji tej linii i tak się stało, jednak pomysł okazał się chybiony i przywrócono ją dosłownie po jakichś dwóch tygodniach.




LINIA 10

Nie było chyba drugiej linii, przy której tak często majstrowali z przebiegiem trasy, jak właśnie linia 10.

W 1975 r. kursowała po trasie:
Nowodworska – Warszawska – al. Tysiąclecia – Rycerska – Świerczewskiego (dzisiaj al. Armii Krajowej) – Hetmańska – al. Grunwaldzka – Mickiewicza – Bema – Łęczycka – Rawska – al. Grunwaldzka – Gronowo Górne
Czyli dokładnie tak jak linia 4, tyle że nie przez Grottgerą, ale przez Rawską.

W ciągu następnych 6 lat zmieniła trasę i w 1981 r. wyglądała ona tak:
al. Odrodzenia – płk. Dąbka – 12 Lutego – Hetmańska – al. Grunwaldzka – Mickiewicza – Bema – Łęczycka – Rawska – al. Grunwaldzka – Gronowo Górne

Za kolejnych parę lat, w 1986 r., trasa prezentuje się następująco:
Gronowo Górne – al. Grunwaldzka – Rawska – Łęczycka – Bema – Traugutta – Moniuszki – Szymanowskiego – Beniowskiego – 22 Lipca (dzisiaj al. Piłsudskiego) – Brzeska – Dzierżyńskiego (dzisiaj Browarna) – Mazurska – al. Odrodzenia – Ogólna – Hodowlana – Konopnickiej – Beniowskiego… i z powrotem do Gronowa.

W ciągu następnych lat nastąpiły kolejne zmiany i w 1992 r. trasa od poprzedniej różniła się tym, że z Bema autobus nie jechał prosto do Traugutta, tylko objeżdżał Mickiewicza, Grunwaldzką i Hetmańską. Oprócz tego nie była to już wtedy linia okrężna, ale miała drugą pętlę na Ogólnej i w kierunku Gronowa wracała w całości tą samą trasą.
Kojarzy mi się np. też (a kierowca to potwierdza), że pewien czas jeździła przez Pionierską.
Pętla w Gronowie do końca okresu, kiedy dojeżdżała tam linia 10, była chyba jeszcze w starym miejscu (w bok od Opalowej).

Zmiana trasy na zbliżoną do obecnej nastąpiła pomiędzy 1992 a 1995 r., przy czym początkowo od Robotniczej przebiegała ona Pocztową i Armii Krajowej do Hetmańskiej (z powrotem tak samo). Trasa funkcjonująca dzisiaj, przez 12 Lutego i Teatralną, istnieje od początku 2007 r.




LINIA 11

Powstała w 1976 r.

W 1981 r. kursowała po trasie:
Łódzka – Skrzydlata – Lotnicza – al. Grunwaldzka – Hetmańska – 12 Lutego – Słoneczna – Traugutta – Moniuszki – Szymanowskiego – Pionierska – Robotnicza – Brzeska – Dzierżyńskiego (dzisiaj Browarna) – Mazurska
Z Mazurskiej skręcała w prawo w kierunku jednostki wojskowej i tam miała pętlę.

Mniej więcej taka trasa obowiązywała do końca 1985 r., choć były wprowadzane różne drobne zmiany. Ponoć zarówno przez Słoneczną, jak i przez Pionierską kursowała bardzo krótko (akurat mapa z 1981 r. trafia w moment, kiedy jeździła obiema tymi ulicami).

Od początku 1986 r. kursowała po trasie dzisiejszej, ale tylko do al. Odrodzenia (czyli tak jak dawna linia 20, o czym później).

Do Rubna/Nowakowa trasa została wydłużona prawdopodobnie po likwidacji linii 21, czyli ok. 1991 r. Z zapisu na mapie z 1992 r. można wnioskować, że na początku wszystkimi kursami jeździła do Nowakowa, a do Rubna jeszcze nie zajeżdżała. Na pewno najpóźniej w 1995 r. jeździła już dokładnie tak, jak obecnie.




LINIA 12

Powstała w 1976 r.

W 1981 r. kursowała po trasie:
Warszawska – al. Tysiąclecia – Rycerska – Świerczewskiego (dzisiaj al. Armii Krajowej) – 12 Lutego – płk. Dąbka – 22 Lipca (dzisiaj al. Piłsudskiego) – Armii Czerwonej (dzisiaj Królewiecka) – Fromborska – Bartnicza – Częstochowska
Z powrotem Częstochowską w dół do Armii Czerwonej.

W ciągu następnych 5 lat trasa została odrobinę zmieniona i wydłużona. W 1986 r. od Rycerskiej jeździła już prosto przez Robotniczą do 22 Lipca (tak jak dzisiaj). Z Fromborskiej leciała potem prosto aż do Zajazdu (dalej, do Próchnika, jeździła wtedy linia 21).

Do Krasnego Lasu/Próchnika zaczęła jeździć prawdopodobnie po likwidacji linii 21, czyli ok. 1991 r. Dużo później (gdzieś pod sam koniec lat 90.) wprowadzono dopiero objazd przez Ogólną, Broniewskiego i Sobieskiego.




LINIA 13

Powstała w 1976 r.

W 1981 r. kursowała po trasie:
al. Odrodzenia – płk. Dąbka – 22 Lipca (dzisiaj al. Piłsudskiego) – Robotnicza – Pocztowa – Rycerska – al. Tysiąclecia – Warszawska – Radomska – Bielnik
Podobno przez jakiś czas z płk. Dąbka do Robotniczej dojeżdżała przez Brzozową.
Po takiej trasie autobusy tej linii kursowały do końca 1985 r.

Od początku 1986 r. funkcjonuje już bez zmian trasa dzisiejsza. W sporej części jest to trasa dawnej linii 3.

Dopiero jesienią 2002 r. wprowadzono kursy do Łódzkiej.




LINIA 14

Powstała w 1976 r.

W 1981 r. kursowała po trasie:
Dworzec – al. Grunwaldzka – Mickiewicza – Bema – Łęczycka – Rawska – Pasłęcka – autostrada – Dębowa
Po tej trasie jeździła do końca 1985 r.

Od początku 1986 r. obowiązywała trasa:
Nowodworska – Warszawska – al. Tysiąclecia – Hetmańska – 12 Lutego – płk. Dąbka – Ogólna
Tak było do końca 2006 r.

Od początku 2007 r. trasa linii wyglądała następująco:
Dworzec – al. Grunwaldzka – Hetmańska – al. Armii Krajowej – Rycerska – al. Tysiąclecia – Warszawska – Nowodworska

Jakieś dwa miesiące później wydłużyli ją do Ogólnej i zrodziła się trasa obecna.




LINIA 15

Powstała w 1977 r.

W 1981 r. kursowała po trasie:
Dworzec – al. Grunwaldzka – al. Tysiąclecia - Rycerska – Pocztowa – Robotnicza – Brzeska – Dzierżyńskiego (dzisiaj Browarna) – Mazurska – al. Odrodzenia – płk. Dąbka (Fabryka Domów)
Taka trasa istniała do końca 1985 r.

Z początkiem 1986 r. zaczęła jeździć po trasie:
Bielnik – Radomska – Warszawska – al. Tysiąclecia – Rycerska – Świerczewskiego (dzisiaj al. Armii Krajowej) – Hetmańska – al. Grunwaldzka – Mickiewicza – Bema – Łęczycka – Rawska – Pasłęcka – autostrada – Dębowa
I taka mniej więcej trasa istniała przez wiele następnych lat. Z tym, że tutaj również były różne niuanse. Przede wszystkim przez pewien czas, jadąc z Rawskiej w stronę Dębowej, linia ta zahaczała o Gronowo Górne, po czym wracała siódemką do obwodnicy i dopiero na Dębową (np. ślad na mapie z 1986 r.). Było też później np. parę kursów przez Helenowo, Władysławowo i Kazimierzowo (to widać na mapie z 1992 r.).

Jesienią 1993 r. zlikwidowano objazd przez Hetmańską, Grunwaldzką i Mickiewicza, wtedy z Armii Krajowej zaczęła jeździć od razu prosto w kierunku Bema.

Większa zmiana trasy nastąpiła dopiero z początkiem 2007 r. Wtedy zachodnią jej część przejęła nowa linia 21, a na 15 zaczęła funkcjonować taka:
Dworzec – al. Grunwaldzka – Mickiewicza – Bema – Łęczycka – Rawska – Pasłęcka – autostrada – Dębowa
Czyli po trasie dawnej linii 14!

Parę miesięcy później zlikwidowano pętlę na dworcu i wprowadzono dzisiejszą trasę okrężną. Mniej więcej w tym samym czasie powstał nowy wiadukt w kierunku Dębowej i 15 przestała jeździć naokoło (przez Pasłęcką i obwodnicę).

Dodać trzeba jeszcze, że przez te wszystkie lata zmieniał się również wielokrotnie sposób jazdy w okolicach samej Dębowej (albo Dębową, albo Akacjową, albo w jedną stronę tędy, a w drugą tędy itd.). W ostatnich latach przez pewien czas inna była również lokalizacja samej pętli, a w zasadzie przystanku końcowego – znajdował się na Akacjowej przy samej obwodnicy.




LINIA 16

Powstała w 1977 r.

Początkowo jeździła do Dąbrowy.
W 1981 r. dojeżdżała już aż do Milejewa po trasie:
Dworzec – al. Grunwaldzka – Hetmańska – al. Kaliningradzka (dzisiaj Grota-Roweckiego) – Traugutta – Nowowiejska – Armii Czerwonej (dzisiaj Królewiecka) – Milejewo
Kursowała tak do końca 1985 r.

Z początkiem 1986 r. linię skasowano (a do Milejewa puszczono 20).
Odrodziła się ona dopiero ok. 1991 r. i kursowała po trasie zbliżonej do dzisiejszej:
Ogólna – Legionów – Niepodległości – Konopnickiej – al. Piłsudskiego – płk. Dąbka – 12 Lutego – Grota-Roweckiego (najpierw jeszcze al. Kaliningradzka) – Bema – Łęczycka – Grottgera – al. Grunwaldzka – Gronowo Górne
Pozostają tylko pewne wątpliwości co do końcowego odcinka trasy. Nie udało mi się ustalić, czy od początku dojeżdżała do Gronowa, tam gdzie dzisiaj. Na mapie z 1992 r. końcowy punkt trasy zapisany jest tajemniczo jako al. Grunwaldzka (pętla poza granicą miasta) i nie wiem, o jakie konkretnie miejsce tu chodzi. Jednak na pewno najpóźniej w 1995 r. dojeżdżała już do pętli w Gronowie i trasa nie zmieniała się aż do 2010 r.

Dopiero w marcu 2010 r. z Niepodległości przestała skręcać w lewo w Konopnickiej (jak 18), ale zaczęła jeździć prosto do płk. Dąbka.

W lutym 2013 r. nastąpiła ostatnia modyfikacja trasy – wtedy z płk. Dąbka zaczęła skręcać w lewo w Nowowiejską i przez Traugutta dojeżdżać do Grota-Roweckiego.




LINIA 17

Powstała prawdopodobnie w 1978 r.

W 1981 r. kursowała po trasie:
Dworzec – al. Grunwaldzka – Mickiewicza – Bema – Łęczycka – Rawska – al. Grunwaldzka – Gronowo Górne
Punktem docelowym w Gronowie nie była jednak pętla, do której dojeżdżały 4 i 10, ale kombinat ogrodniczy.
Po takiej trasie autobusy tej linii kursowały do końca 1985 r.

Z początkiem 1986 r. linię zlikwidowano. Została reaktywowana dopiero z początkiem października 1993 r. (co ciekawe, o numer wyższa linia 18 została reaktywowana miesiąc wcześniej!) i od tego czasu bez zmian jeździ po dzisiejszej trasie.




LINIA 18

Powstała prawdopodobnie w 1979 r.

Przez cały czas kursowała dokładnie po trasie dzisiejszej linii 8.

Z początkiem 1986 r. została zawieszona, a jej trasę przejęła linia nr 8.
Ponowne pojawienie się linii 18 to wrzesień 1993 r. (co ciekawe, reaktywacja linii 17, o numer wcześniejszej, nastąpiła miesiąc później!). Od tego czasu jeździ niezmiennie po dzisiejszej trasie.




LINIA 19

Powstała w 1979 r.

Jej trasa przez cały czas przebiegała dokładnie jak dzisiejszej linii 9.

Została zlikwidowana z początkiem 1986 r., wtedy też jej trasę przejęła linia 9.
Linia ta odrodziła się dopiero w 2002 r. (zastąpiła wtedy linię 5) i kursowała tak jak dzisiaj, tylko aż do Ogólnej.
Od początku 2007 r. kursuje po obecnej trasie, skróconej do Odrodzenia.

Od marca 2011 r. autobusy tej linii (podobnie jak 6) nie kursują przez Sopocką i Zagonową, tylko al. Tysiąclecia i Malborską. Należałoby to już uznać za stałą zmianę trasy, chociaż w założeniu miał to być i oficjalnie wciąż jest tylko objazd do odwołania.

We wrześniu 2012 r. pętla tej linii na Zatorzu została na stałe przeniesiona na ul. Skrzydlatą, co szczegółowo opisałem przy linii 8.




LINIA 20

Powstała w 1982 r.

Jeździła z al. Odrodzenia na Dębicę. Najpierw prawdopodobnie po trasie:
al. Odrodzenia – płk. Dąbka – 12 Lutego – al. Kaliningradzka (dzisiaj Grota-Roweckiego) – Bema – Łęczycka – Dębica
Potem od 12 Lutego do Bema prawdopodobnie dołożyli objazd przez Hetmańską, Grunwaldzką i Mickiewicza.
Generalnie wygląda to na pierwowzór dzisiejszej linii 11. Po takiej trasie linia ta jeździła do końca 1985 r.

Od początku 1986 r. (po likwidacji linii 16) kursuje po trasie dzisiejszej. Kursy do Majewa i Jagodnika wprowadzono chyba jednak później (pierwszy ślad kursów do Majewa na mapie z 1992 r.). Kursy do Ogrodnik pojawiły się dopiero gdzieś pod sam koniec lat 90.




LINIA 21

Powstała w 1982 r.

Najpierw jeździła z dworca do Nowakowa. Niestety nie udało mi się ustalić, po jakiej dokładnie trasie.

Prawdopodobnie od początku 1986 r. kursowała po trasie wyjątkowo oryginalnej, łączącej Nowakowo z Próchnikiem:
Nowakowo – Mazurska – Dzierżyńskiego (dzisiaj Browarna) – Brzeska – 22 Lipca (dzisiaj al. Piłsudskiego) – Armii Czerwonej (dzisiaj Królewiecka) – Fromborska – Próchnik
Pętla w Nowakowie była wtedy gdzieś daleko za mostem.

Linię zlikwidowano ok. 1991 r. Najprawdopodobniej wtedy 11 zaczęła jeździć do Nowakowa, a 12 do Próchnika.
Doczekała się reaktywacji z początkiem 2007 r. i od tego czasu jeździ po obecnej trasie.




LINIA 22

Powstała w 1982 r.

Przez cały czas istnienia jeździ niezmiennie po obecnej trasie do Przezmarka. Znacznie później (chyba pod koniec lat 90.) wprowadzono tylko kursy do Sierpina.




LINIA 23

Powstała w 1982 r.

Jeździła bez zmian po trasie:
Dworzec – al. Grunwaldzka – Mickiewicza – Bema – Łęczycka – Kamiennik Wielki
Przez jakiś czas jednak z Kamiennika jechała dalej aż do Milejewa (np. ślad na mapie z 1986 r.).

Linia uległa likwidacji w 2011 r.




LINIA 24

Powstała ok. 1985 r.

Trasa się zmieniała. Pierwotna przebiegała ponoć z Ogólnej przez Dzierżyńskiego (nie wiem, czy najpierw Odrodzenia i Mazurską, czy Dąbka i Brzeską) do pl. Słowiańskiego i dalej do Markus.

W 1986 r. jeździła już z dworca:
Dworzec – al. Grunwaldzka – al. Tysiąclecia – Warszawska – Markusy

W 1992 r. jeździła już znowu z Ogólnej po trasie:
Ogólna – płk. Dąbka – 22 Lipca (dzisiaj al. Piłsudskiego) – Robotnicza – Pocztowa - Rycerska – al. Tysiąclecia – Warszawska – Markusy

Pod koniec istnienia linii trasa biegła dalej za Markusy aż do Zwierzna.

Linia została zlikwidowana z końcem 1994 r.




LINIA 25

Istniała równy rok, od września 1993 r. do sierpnia 1994 r.

Była to linia okrężna z pętlą w Jegłowniku, a jej trasa prezentowała się następująco:
Jegłownik – Warszawska – al. Tysiąclecia – Rycerska – al. Armii Krajowej – 12 Lutego – Nowowiejska – Traugutta – Grota-Roweckiego – al. Armii Krajowej – Rycerska – al. Tysiąclecia – Warszawska – Jegłownik




LINIA 26

Od września do końca 1993 r. funkcjonowała linia kursująca z pl. Słowiańskiego do Władysławowa. Jedno z dostępnych mi źródeł podaje, że była to regularna linia oznaczona numerem 26, drugie określa ją tylko opisowo jako kursy z pl. Słowiańskiego do Władysławowa. Żadnych szczegółow dotyczących dokładnego przebiegu trasy również jak dotąd nie udało się ustalić.




LINIA 30

Powstała prawdopodobnie na początku lat 90., najpóźniej w 1993 r. już istniała. Powstała jako linia sezonowa i taką pozostała przez cały czas istnienia.

Najpierw jeździła po trasie:
Ogólna (stara pętla tramwajowa) – Fromborska – Okrężna – Jagodowa – Królewiecka – al. Piłsudskiego – płk. Dąbka – Ogólna (stara pętla tramwajowa)
Pętla znajdowała się obok starej pętli tramwajowej (naprzeciwko obecnych Ogrodów).
O tu: http://www.phototrans.pl/14,207891,0,Ko ... a_036.html :)

Później (nie wiem dokładnie kiedy, ale jeszcze w latach 90.) zaczęła dojeżdżać do pętli na Odrodzenia i po takiej trasie jeździła już niezmiennie przez wiele następnych lat.

Dzisiejsza trasa (powrót przez Fromborską, Ogólną i Konopnickiej) istnieje od 2010 r.




LINIA 31

Powstała w maju 1995 r. Początkowo była to linia sezonowa. Od 1997 r. kursuje przez cały rok.

Prawdopodobnie od samego początku kursuje niezmiennie po dzisiejszej trasie. Są głosy, że na początku jeździła przez Traugutta, Szymanowskiego i Beniowskiego, jednak nie udało się tego potwierdzić.




LINIA 100

Powstała na samym początku 1976 r.

W 1981 r. kursowała po trasie:
Dworzec – al. Grunwaldzka – al. Tysiąclecia – Rycerska – Świerczewskiego (dzisiaj al. Armii Krajowej) – al. Kaliningradzka (dzisiaj Grota-Roweckiego) – Traugutta – Nowowiejska – płk. Dąbka – al. Odrodzenia
Tu podobno również wielokrotnie następowały drobne zmiany w jej przebiegu.

W 1986 r. kursowała już po współczesnej trasie:
Dworzec – al. Grunwaldzka – Hetmańska – 12 Lutego – płk. Dąbka – 22 Lipca (dzisiaj al. Piłsudskiego) – Armii Czerwonej (dzisiaj Królewiecka) – Fromborska – Ogólna – al. Odrodzenia

Jeszcze później (nie wiem dokładnie kiedy) wydłużono trasę w kierunku Druskiej. Polegało to na tym, że autobus jechał Grunwaldzką w stronę Druskiej, zaliczał wszystkie przystanki tramwajowe, na skrzyżowaniu Grunwaldzkiej i Pasłęckiej zawrotka (jeszcze nie było tam ronda) i z powrotem. Tak było aż do ok. 2007 r., przy czym w ostatnich latach jeździło się tam kursami w kierunku dworca (nie skręcało się w Lotniczą, tylko najpierw Grunwaldzką prosto i dopiero z powrotem na dworzec się zajeżdżało). Najprawdopodobniej jednak wcześniej jeździło się tamtędy w kierunku Zawady. Na mapie z 1998 r. początek trasy brzmi:
Dworzec – Lotnicza – al. Grunwaldzka – Druska – al. Grunwaldzka – al. Tysiąclecia…

Następna zmiana (też nie kojarzę dokładnie kiedy, ale jeszcze później) to skrócenie wielu kursów do trasy linii 9.
I wreszcie ok. 2007 r. ostatnia ingerencja w przebieg trasy - kursy na dworzec, które jeździły jeszcze do Druskiej (te nieskrócone), puścili przez Mickiewicza, Bema, Łęczycką i Grottgera.

Gdzieś ok. 2004/2005 r. linię 100 na krótki czas zlikwidowano (w zamian dodając tylko kurs linii 9 z dworca bodajże o 23.18). Powróciła jednak mniej więcej miesiąc później.




LINIA Ż

Istniała od sierpnia 2003 r. przez chyba kilka miesięcy, kursując z pl. Słowiańskiego gdzieś w głąb ul. Żuławskiej. Jej ideą był dowóz pracowników do zakładów znajdujących się w tych okolicach, ale najwidoczniej nie zdała egzaminu i szybko ją zlikwidowali.

Jeździł na niej ten autobus: http://www.phototrans.pl/14,305596,0,Vo ... 25178.html

_________________
- Panie, pan ludzi wozisz!
- Czasami...


Ostatnio zmieniony 30 cze 2013, 21:29 przez scorpio44, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 10 lut 2013, 18:22 
Offline

Rejestracja: 01 lut 2013, 15:59
Posty: 689
Od 04.02.2013r. linia 16 zmieniła trasę i jeździ teraz Nowowiejską i Traugutta. Wszystko wskazuje na to, że nie przez remont, tylko na wniosek mieszkańców i może już tak zostać na stałe.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 10 lut 2013, 19:36 
Offline

Rejestracja: 01 lut 2013, 16:03
Posty: 952
Lokalizacja: Elbląg
Wypadałoby doklepać linię Z oraz 300,400 i Za tramwaje ew. Z4


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 10 lut 2013, 22:44 
Offline

Rejestracja: 01 lut 2013, 18:05
Posty: 1180
Lokalizacja: Elbląg
Pomyślę o tym, chociaż linii zastępczych/tymczasowych nie planowałem tu uwzględniać. 300 i 400 nie będzie na pewno, bo gdybyś nie zauważył - to jest wykaz linii autobusowych. :P

Nowa trasa 16 oczywiście, poza tym trzeba by tu też w końcu uwzględnić zmianę trasy 6 i 19 (z Zagonowej na Malborską/Tysiąclecia), co niby formalnie miało być objazdem do odwołania, ale w rzeczywistości trzeba to już dawno uznać za stałą zmianę trasy. Pisaliśmy już o tym na starym forum.

Dobra, na razie dalej zbieramy uwagi. ;)

_________________
- Panie, pan ludzi wozisz!
- Czasami...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 14 lut 2013, 18:36 
Offline

Rejestracja: 01 lut 2013, 15:59
Posty: 689
Od 04.02.2013r. linia 11 wykonuje tzw. "kursy kieszonkowe" do ZUO. Chyba jeszcze nigdy tam nie jeździła. Są to dwa kursy dziennie o godz. 05:40 i 22:19.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 14 lut 2013, 18:38 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 sty 2013, 14:20
Posty: 1157
Lokalizacja: Elbląg
Co to jest ''kurs kieszonkowy''?

_________________
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 14 lut 2013, 18:50 
Offline

Rejestracja: 01 lut 2013, 18:05
Posty: 1180
Lokalizacja: Elbląg
No że zjeżdża na chwilę w bok z trasy, żeby zaliczyć jakiś dodatkowy przystanek, i wraca. Ja tam też o istnieniu takiego określenia dowiedziałem się z tego forum, jak pamiętam od kolegi mateusza_el. :)

_________________
- Panie, pan ludzi wozisz!
- Czasami...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 14 lut 2013, 18:56 
Offline

Rejestracja: 01 lut 2013, 15:59
Posty: 689
scorpio44 pisze:
No że zjeżdża na chwilę w bok z trasy, żeby zaliczyć jakiś dodatkowy przystanek, i wraca

Np. linia 8 na Okęcie, czy 20 do Jagodnika ;)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 14 lut 2013, 19:15 
Offline

Rejestracja: 01 lut 2013, 18:05
Posty: 1180
Lokalizacja: Elbląg
A z perspektywy kierowcy - to są takie kursy, na które trzeba się długo wcześniej psychicznie nastawić i intensywnie o nich myśleć, żeby... nie zapomnieć tam zajechać. ;) :mrgreen:
Ale dobra, koniec offtopu.

_________________
- Panie, pan ludzi wozisz!
- Czasami...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 14 lut 2013, 19:16 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 sty 2013, 14:20
Posty: 1157
Lokalizacja: Elbląg
sebek pisze:
scorpio44 pisze:
No że zjeżdża na chwilę w bok z trasy, żeby zaliczyć jakiś dodatkowy przystanek, i wraca

Np. linia 8 na Okęcie

To przystanek Uczelnia WZLoty przybrał nazwę Okęcie? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :D Nie
słyszałem o tym :lol: :lol: :lol:

_________________
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 138 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group