Forum Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

www.zkm.elblag.com.pl | zkm@elblag.com.pl | marketingzkm@zkm.elblag.com.pl
Dzisiaj jest 19 lis 2017, 07:53

Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 35 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna
Autor Wiadomość
Post: 01 lut 2013, 19:31 
Offline

Rejestracja: 01 lut 2013, 16:03
Posty: 952
Lokalizacja: Elbląg
Tramwaje elbląskie obchodziły w roku 1995 swoje stulecie. Istnieją do dziś mimo
wielu lat i prób ich likwidacji. Obecnie Elbląg jest jedynym miastem w
województwie warmińsko - mazurskim, które posiada komunikację tramwajową. I
nie jest likwidowana, a wprost przeciwnie - powstają nowe linie i nowe odcinki
torowiska. Po roku 1945 różnie bywało z ilością linii.


Lata 40-te:

linia nr 1 - Dworzec Główny - Obrońców Pokoju

linia nr 2 - Marymoncka (do Bażantarni) - Stary Rynek (pod Bramą Targową) - Saperów

linia nr 3 - Plac Słowiański - Agrykola


Lata 60-te:
linia nr 1 - Druska - Obrońców Pokoju

linia nr 2 - Saperów - Stary Rynek - Marymoncka (likwidacja odcinka do Bażantarni)


Lata 70-te:

linia nr 1 - Druska - Obrońców Pokoju

linia nr 2 - Saperów - Pocztowa - Marymoncka (likwidacja linia na Starym Rynku)


Lata 80-te:

linia nr 1- Ogólna - Obrońców Pokoju - Druska

linia nr 2 - Druska - Pocztowa - Marymoncka

linia nr 3 - Saperów - Obrońców Pokoju - Ogólna

od roku 2003:
linia nr 1 - Ogólna - Obrońców Pokoju - Druska

linia nr 2 - Druska - Pocztowa - Marymoncka

linia nr 3 - Saperów - Obrońców Pokoju - Ogólna

linia nr 4 - Druska - Pułkownika Dąbka - Ogólna

linia nr 5 - Saperów - Pułkownika Dąbka - Ogólna



LINIA NUMER 3 I 5 NA ODCINKU SAPERÓW - BEMA - 1-GO MAJA.

Torowisko na tej linii powstało w roku 1927. Łączyło powstałą tu Akademię Pedagogiczną z centrum miasta. Obecnie linia została zmodernizowana wraz z całą
ulicą i 31 sierpnia 2002 roku oddana do użytku. Na ulicy Bema dominuje stara
zabudowa, ale trafiają się również nowe akcenty.
Z pętli przy ulicy Saperów ruszamy w dół. Po prawej stronie widzimy zabudowę
ulicy Saperów, a po lewej stare budynki dawnej Akademii Pedagogicznej - obecnie Zespół Szkół Ekonomicznych.

[imgr]http://mojewendrowki.eu/plyty/KE3/przewodnik/zdjecia/295.jpg[/imgr]
Zabudowa ulicy Saperów, widziana od strony ulicy Bema.

Po lewej stronie mijamy ulicę Komeńskiego z nowym budynkiem Akademii
Pedagogicznej (obecnie Zespół Szkół Mechanicznych). Po prawej stronie ulicy Bema
mijamy ciekawe budynki - świadczące o prawie podmiejskim charakterze tej
części Elbląga. Przedszkole, budynek Pogotowia Opiekuńczego, pałac Ignacego
Grünaua (przy ulicy Piechoty). Przy ulicy Oboźnej usytuowany jest nowy budynek
kościoła Chrześcijan Baptystów.

[imgr]http://mojewendrowki.eu/plyty/KE3/przewodnik/zdjecia/296.jpg[/imgr]
Tramwaj zjeżdża na pętlę przy ulicy Saperów.

Zbliżamy się do skrzyżowania z ulicą Mickiewicza i Kościuszki. Po lewej stronie
widoczna jest Szkoła Podstawowa nr 4. Za skrzyżowaniem budynek klasztoru
Klarysek. Po lewej stronie elbląska Straż Pożarna - oraz obelisk poświęcony 125 -
leciu Straży Pożarnej w Elblągu. Z lewej strony mijamy klasztor Klarysek i kościółek
św. Jerzego oraz zabudowania Domu Pomocy Społecznej. Po prawej stronie ulicy
kolejne dwa dworki - przed 1945 rokiem własność rodziny Schroeterów - właścicieli stojącej obok mleczarni. Po lewej stronie mijamy nowy budynek
kościoła pw. Miłosierdzia Bożego.

[imgr]http://mojewendrowki.eu/plyty/KE3/przewodnik/zdjecia/297.jpg[/imgr]
Budynek Pogotowia Opiekuńczego widziany od strony parku - ulicy Bema.

Jesteśmy już na Grobli św. Jerzego. Na wzgórzu po prawej stronie stał do lat 60-
tych kościół św. Anny, a cały układ ulic wyglądał trochę inaczej. Budowa Pomnika
Odrodzenia (odsłoniętego w roku 1972) całkowicie zmieniła wygląd tej części
miasta. Zburzono wiele domów, które wcale nie były zniszczone. Obecnie plac nosi
nazwę Placu Konstytucji. Tu tramwaj skręca w prawo, mija Apolityczny Róg 2-go
Maja i wjeżdża w ulicę 1-go Maja.

[imgr]http://mojewendrowki.eu/plyty/KE3/przewodnik/zdjecia/298.jpg[/imgr]
Remont torowiska przy ulicy Bema w roku 2001 - widoczne podkłady mają około 80 lat.

[imgr]http://mojewendrowki.eu/plyty/KE3/przewodnik/zdjecia/299.jpg[/imgr]
Spawanie termitowe torów tramwajowych.

[imgr]http://mojewendrowki.eu/plyty/KE3/przewodnik/zdjecia/300.jpg[/imgr]
Przystanek końcowy przy ulicy Bema - na czas trwania remontu torowiska w roku 2001.


[imgr]http://mojewendrowki.eu/plyty/KE3/przewodnik/zdjecia/Kurczak_stary.jpg[/imgr]
[imgr]http://mojewendrowki.eu/plyty/KE3/przewodnik/zdjecia/kurczak_nowy.jpg[/imgr]
Budynek na rogu ulic Bema i Mickiewicza - przed rokiem 1945 i obecnie.

[imgr]http://mojewendrowki.eu/plyty/KE3/przewodnik/zdjecia/301.jpg[/imgr]
Klasztor Klarysek - w tle kościół św. Jerzego.

[imgr]http://mojewendrowki.eu/plyty/KE3/przewodnik/zdjecia/302.jpg[/imgr]
Remiza strażacka i dokończony wiosną 2003 roku obelisk poświęcony 125 - lecia.

[imgr]http://mojewendrowki.eu/plyty/KE3/przewodnik/zdjecia/bema_kosciol.jpg[/imgr]
Kościół pw. Miłosierdzia Bożego.



LINIA 1, 2 I 4 NA ODCINKU GRUNWALDZKA - 1-GO MAJA

W dniu 23 listopada 1895 roku rozpoczęła się planowa eksploatacja elbląskich
tramwajów. Linia nr 1 prowadziła wówczas od Dworca Głównego przez Plac
Grunwaldzki, obecną ulicę 3-go Maja do Przystani Parowców. W latach 30-tych po
kilku reorganizacjach linii i ich rozbudowie linia nr 1 prowadziła od Dworca
Głównego do Bażantarni - tramwaj dojeżdżał pod muszlę koncertową.

[imgr]http://mojewendrowki.eu/plyty/KE3/przewodnik/zdjecia/315.jpg[/imgr]
Pętla tramwajowa przy ulicy Druskiej.

Natomiast przedłużenie linii nr 1 w kierunku ulicy Druskiej zostało wykonane w
początku lat 50-tych. Jednocześnie dokonano całkowitej przebudowy placu przed
dworcem. W latach 80-tych przedłużono linię nr 1 do ulicy Ogólnej. Obecnie na ulicy
Grunwaldzkiej można spotkać tramwaje linii 1, 2 i 4.

[imgr]http://mojewendrowki.eu/plyty/KE3/przewodnik/zdjecia/316.jpg[/imgr]
[imgr]http://mojewendrowki.eu/plyty/KE3/przewodnik/zdjecia/317.jpg[/imgr]
Dawne kino "Kolejarz" - przed rokiem 1945 - nie ma jeszcze torów tramwajowych i obecnie - rok 2002.

W roku 2004 przebudowano dworzec PKS oraz, w związku z budową hipermarketu,
torowisko tramwajowe na odcinku Mickiewicza - Żeromskiego.
Wyruszając z pętli przy ulicy Druskiej po prawej stronie mijamy ulicę Rawską,
następnie Morszyńską i zbliżamy się do skrzyżowania z ulicami Dębową i Grottgera.
Tu znajduje się Technikum Budowlane i możemy znaleźć fragmenty kościoła Bo
żego Ciała wmurowane w śmietnik. Zbliżamy się do Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Elblągu. Niewielki przejazd przez tory naprzeciwko PWSZ
wybrukowany jest kostką pochodzącą z rozbitych nagrobków.

[imgr]http://mojewendrowki.eu/plyty/KE3/przewodnik/zdjecia/318.jpg[/imgr]
Zdjęcie lotnicze ulicy Komeńskiego wykonane w roku 2001. Po lewej stronie widoczne są jeszcze Zakłady Mięsne.

[imgr]http://mojewendrowki.eu/plyty/KE3/przewodnik/zdjecia/319.jpg[/imgr]
Do niedawna miejsce najczęstszych kolizji.

[imgr]http://mojewendrowki.eu/plyty/KE3/przewodnik/zdjecia/grunwaldzka_nowa.jpg[/imgr]
Prace trakcyjne na ulicy Grunwaldzkiej - listopad 2004.

[imgr]http://mojewendrowki.eu/plyty/KE3/przewodnik/zdjecia/grun_zjazd.jpg[/imgr]
Nowe miejsce zjadu tramwaju na pobocze ulicy Grunwaldzkiej - listopad 2004.

[imgr]http://mojewendrowki.eu/plyty/KE3/przewodnik/zdjecia/hot_miasto_elbl.jpg[/imgr]
Dawny hotel "Miasto Elbląg".

Docieramy do następnego przystanku przy dawnym kinie Kolejarz. Przed rokiem
1945 była tu kawiarnia i restauracja. Po prawej stronie mijamy ulicę Komeńskiego
( siedziba Wydawnictwa YAMA ), a po lewej zbliżamy się do dawnych magazynów, a
obecnych hurtowni. Tu kiedyś było dość niebezpieczne miejsce i często trafiały się
kolizje. Tramwaj wjeżdża na środek ulicy Grunwaldzkiej. Po prawej stronie mijamy
pozostałości parku przy hotelu Miasto Elbląg, a następnie sam budynek dawnego hotelu i ulicę Żeromskiego.

[imgr]http://mojewendrowki.eu/plyty/KE3/przewodnik/zdjecia/321.jpg[/imgr]
[imgr]http://mojewendrowki.eu/plyty/KE3/przewodnik/zdjecia/322.jpg[/imgr]
[imgr]http://mojewendrowki.eu/plyty/KE3/przewodnik/zdjecia/323.jpg[/imgr]
Dworzec Główny w Elblągu - w latach 30-tych XX wieku, w roku 1958 i 2002.

[imgr]http://mojewendrowki.eu/plyty/KE3/przewodnik/zdjecia/320.jpg[/imgr]
Skrzyżowanie z ulicą Mickiewicza w roku 1958.

Po lewej stronie widzimy już plac przed dworcem. Po wielu przebudowach jest taki
jaki jest i można o nim powiedzieć dużo. Po
prawej stronie znajduje się jeden z kilku ciekawych budynków - nazwiemy go
domem z herbami. Tramwaj zbliża się do dworca PKS. Mijamy skrzyżowanie z ulicą Mickiewicza i dom z orłami. Kolejny budynek po prawej stronie to dawny Hotel
Dworcowy. Przed skrzyżowaniem z ulicą Lotniczą, po prawej stronie stoi również bardzo ciekawy dom z mozaikami. Po lewej stronie mijamy miejsce, gdzie dawniej
mieściły się toalety miejskie, a obecnie bar. Kolejne budynki to hale fabryczne
dawnego Zamech-u, a przed rokiem 1945 zakładów Schichaua - teraz kilkadziesiąt
niewielkich sklepików i pare hurtowni. Tramwaj przejeżdża przez most na Kumieli i
przez Plac Grunwaldzki wjeżdża na ulicę 3-Maja.

[imgr]http://mojewendrowki.eu/plyty/KE3/przewodnik/zdjecia/324.jpg[/imgr]
[imgr]http://mojewendrowki.eu/plyty/KE3/przewodnik/zdjecia/325.jpg[/imgr]
[imgr]http://mojewendrowki.eu/plyty/KE3/przewodnik/zdjecia/326.jpg[/imgr]
Ulica Grunwaldzka w okolicy skrzyżowania z ulicą Mickiewicza: na początku XX wieku, w lipcu 1941 roku i latem 1999.

Po prawej stronie rzuca się w oczy pięknie odnowiony niewielki budynek, dawniej
sklep. Szkoda, że otoczenie budynku nie może mu dorównać. Mijamy z prawej
strony szczątki dawnej kawiarni Jagiellonka, a
następnie dawny cmentarz św. Jana. Po lewej stronie trwa budowa nowych
bloków. Za pasażem handlowym i skrzyżowaniem z ulicą Bałuckiego mijamy po
lewej stronie budynek z orłami i herbami Elbląga. Linia łączy się z liniami 3 i 5 i przez Apolityczny róg 2-go Maja dociera do ulicy 1-go Maja.

[imgr]http://mojewendrowki.eu/plyty/KE3/przewodnik/zdjecia/338.jpg[/imgr]
Plac Grunwaldzki około roku 1915. Budynek z prawej strony to Starostwo Powiatowe.

[imgr]http://mojewendrowki.eu/plyty/KE3/przewodnik/zdjecia/339.jpg[/imgr]
Podobne ujęcie jak na poprzednim zdjęciu - lato 2003 rok.



WSZYSTKIE LINIE TRAMWAJOWE RAZEM - ULICA 1-GO MAJA, PLAC SŁOWIAŃSKI, ULICA POCZTOWA

Do lat 50-tych, gdy ulica Taugutta łączyła się z ulicą 1-go Maja, linia tramwajowa nr 3
prowadziła z Placu Słowiańskiego przez ulice Traugutta i Górnośląską do ulicy
Agrykola. Inaczej też przebiegała trasa linii do Bażantarni. Z Placu Słowiańskiego
kierowała się prosto w ulicę Kowalską i skręcała w Stary Rynek. Pod Bramą Targową docierała do ulicy Stoczniowej i skręcała w ulicę Królewiecką. W latach 70-tych
odcinek staromiejski został zlikwidowany i obie linie (nr 1 i nr 2) do ulicy Królewieckiej były na tym samym torowisku. I tak jest do dnia dzisiejszego.

[imgr]http://mojewendrowki.eu/plyty/KE3/przewodnik/zdjecia/367.jpg[/imgr]
Widok na Plac Zgromadzeń Ludowych ("Plac Czerwony") - lata 70-te XX wieku. W tle obecna siedziba urzędu miejskiego.

Wjeżdżając w ulicę 1-go Maja po prawej stronie mijamy budynek sądu. Jest to jeden
z niewielu budynków w Elblągu, który pełni tę samą funkcję od początku istnienia.
Przybudówka w nowym stylu powstała po wyburzeniu tzw. starego sądu, którego
mury istniały do początku lat 60-tych. Po lewej stronie stoi trochę osamotniony
budynek, który w latach 80-tych był Domem Rzemiosła. Obecnie jest kolejnym
sklepem. Mijamy skrzyżowanie z ulicą Hetmańską i zbliżamy się do fontanny. W słoneczny dzień można tu zaobserwować efekt tęczy. Zbliżamy się do Placu
Słowiańskiego. Po lewej stronie mijamy fontannę i pozostałości Ratusza
miejskiego. Tramwaj skręca w ulicę Pocztową. Na Placu Słowiańskim przybyło
kolejne upamiętnienie - dąb Marek, upamiętniający zmarłego tragicznie, w sierpniu
2002 roku, Marka Kotańskiego.

[imgr]http://mojewendrowki.eu/plyty/KE3/przewodnik/zdjecia/376.jpg[/imgr]
Ulica 1-go Maja widziana w kierunku Placu Słowiańskiego w lipcu 1967 roku i w latach 90-tych XX wieku.

[imgr]http://mojewendrowki.eu/plyty/KE3/przewodnik/zdjecia/377.jpg[/imgr]
Ulica 1-go Maja widziana w kierunku sądu w latach 90-tych XX wieku.

c.d.n.

Autor tekstu: Jerzy Zaskiewicz
Korekta, przysotowanie do BBCode: NickTM


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 06 lut 2013, 18:06 
Offline

Rejestracja: 01 lut 2013, 15:59
Posty: 689
Jeżeli ktoś jest ciekawy mogę wrzucić schemat rozwoju linii tramwajowych który sam zrobiłem :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 07 lut 2013, 07:19 
Offline

Rejestracja: 01 lut 2013, 16:03
Posty: 952
Lokalizacja: Elbląg
Nie zaszkodzi dodać. :) zawsze to jakieś urozmaicenie.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 16 lut 2013, 13:34 
Offline

Rejestracja: 01 lut 2013, 15:59
Posty: 689
Niestety ale schemat gdzieś mi zaginął na kompie :(
Mam tylko chronologiczną historię. Jakby kogoś ciekawiło to wrzucam ;)

22.11.1895 - uruchomienie dwóch pierwszych linii tramwajowych: nr 1: Dworzec - Grunwaldzka - Pl. Słowiański - Stary Rynek - przystań nad rzeką Elbląg i nr 2: Pl. Słowiański - Stary Rynek - Brama Targowa - Królewiecka/Dąbka;
22.05.1897 - uruchomienie linii nr 3: Stary Rynek - Bażantarnia; przedłużenie linii nr 2 do dworca;
1901-1905 rozbudowa zajezdni przy ul. Szpitalnej;
29.05.1916 - przejazd tramwajem od dworca kolejowego do stoczni Schichau cesarza Niemiec Wilhelma II;
1927 - uruchomienie linii do ul. Obrońców Pokoju i do Saperów;
1928 - otwarcie drugiej zajezdni przy ul. Browarnej;
01.06.1945 - wznowienie ruchu na pierwszej linii tramwajowej po wojnie (Dworzec - ul. Obrońców Pokoju);
01.11.1945 - wznowienie ruchu na drugiej linii tramwajowej po wojnie (ul. Marymoncka - ul. Bema);
03.04.1947 - uruchomienie linii nr 3 (pl. Słowiański - Agrykola);
15.02.1951 - oddano do użytku nowy odcinek linii od Dworca PKP do ul. Druskiej;
1955 - budowa pętli na ul. Druskiej i Obrońców Pokoju;
1956 - rozpoczęto budowę dwutorowej linii tramwajowej na ulicy 22 Lipca (Piłsudskiego), jednak w następnych latach uznano ją za bezcelową i rozebrano;
1955-1957 - budowa pętli na ul. Bema i w Parku Bażantarnia (skrócenie trasy do mostu na rzece Kumieli), budowa drugiego toru na ul. Grunwaldzkiej;
1957 - pierwsze dostawy wagonów 5N i 5ND;
1967 - likwidacja linii nr 3 do Agrykoli;
1968 - wycofanie tramwajów ze Starego Miasta i skierowanie ich przez ul. Pocztową;
15.04.1980 - dwa pierwsze wagony 805Na w Elblągu;
24.11.1986 - przedłużenie trasy do osiedla Zawada; otwarcie nowej linii nr 3;
1995 - stulecie tramwajów elbląskich;
12.12.1996 - ostatni dzień kursowania wagonów 5N i 5ND;
styczeń 1997 - wprowadzono do ruchu wagony niemieckie GT6;
31.08.2002 - oddanie do użytku nowej dwutorowej trasy w ciągu ul. Płk. Dąbka: od pl. Jagiellończyka do ul. Obrońców Pokoju; otwarcie nowych linii 4 i 5;
21.12.2006 - oddanie do użytku dwutorowego odcinka (wraz z pętlą) w ciągu ul. Ogólnej, do skrzyżowania z ul. Legionów; wprowadzono do użytku nowe wagony niskopodłogowe;
19.08.2010 - oddanie do użytku nowego torowiska na placu Konstytucji oraz ulicy gen. Grota-Roweckiego (wraz z przygotowanymi rozjazdami w kierunku ulicy 12 Lutego), częściowa likwidacja torowiska na ulicy Grobla św. Jerzego;
01.04.2012 - w związku z rozpoczęciem przebudowy drogi wojewódzkiej nr 503 zawieszono funkcjonowanie wszystkich linii tramwajowych; w północnej części miasta wprowadzono zastępcze linie tramwajowe.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 31 sie 2013, 10:54 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25 maja 2013, 18:04
Posty: 206
Lokalizacja: Elbląg
Przepiękne informację.
A c.d kiedy będzie bo już nie mogę się doczekać ;)

_________________
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 31 sie 2013, 17:48 
Offline

Rejestracja: 01 lut 2013, 15:59
Posty: 689
Maniak_ZKM pisze:
A c.d kiedy będzie bo już nie mogę się doczekać ;)
Ciąg dalszy pisze cały czas historia ;)

22.11.1895 uruchomienie dwóch pierwszych linii tramwajowych:
1: Dworzec - Grunwaldzka - Pl. Słowiański - Stary Rynek - przystań nad rzeką Elbląg;
2: Pl. Słowiański - Stary Rynek - Brama Targowa – Królewiecka/Dąbka;
22.05.1897 uruchomienie linii 3: Stary Rynek – Bażantarnia i przedłużenie linii 2 do dworca;
1901 rozpoczęcie rozbudowy zajezdni przy ul. Szpitalnej;
1905 zakończenie rozbudowy zajezdni przy ul. Szpitalnej;
29.05.1916 przejazd tramwajem od dworca kolejowego do stoczni Schichau cesarza Niemiec Wilhelma II;
1927 uruchomienie linii do ul. Obrońców Pokoju i do Saperów;
1928 otwarcie drugiej zajezdni przy ul. Browarnej i uruchomienie linii do ul. Agrykola;
01.06.1945 wznowienie ruchu na pierwszej linii tramwajowej po wojnie (Dworzec - ul. Obrońców Pokoju);
01.11.1945 wznowienie ruchu na drugiej linii tramwajowej po wojnie (ul. Marymoncka - ul. Bema);
03.04.1947 wznowienie ruchu na trzeciej linii tramwajowej po wojnie (pl. Słowiański – Agrykola);
15.02.1951 oddanie do użytku nowego odcinka linii od Dworca PKP do ul. Druskiej;
1955 budowa pętli na ul. Druskiej i Obrońców Pokoju;
1956 rozpoczęcie budowy dwutorowej linii tramwajowej na ul. 22 Lipca (Piłsudskiego), w następnych latach uznano ją za bezcelową i rozebrano;
1957 budowa pętli na ul. Bema i w Parku Bażantarnia (skrócenie trasy do mostu na rzece Kumieli), budowa drugiego toru na ul. Grunwaldzkiej;
1958 pierwsze dostawy wagonów 5N i 5ND;
1967 likwidacja linii 3 do ul. Agrykola;
1968 wycofanie tramwajów ze Starego Miasta i skierowanie ich przez ul. Pocztową;
24.11.1986 przedłużenie linii z pętli na ul. Obrońców Pokoju do osiedla Zawada i otwarcie nowej linii 3;
1995 stulecie tramwajów elbląskich;
12.12.1996 ostatni dzień kursowania wagonów 5N i 5ND;
11.01.1997 wprowadzenie do ruchu wagonów niemieckich GT6;
31.08.2002 oddanie do użytku nowej dwutorowej trasy w ciągu ul. płk. Dąbka: od pl. Jagiellończyka do ul. Obrońców Pokoju; otwarcie nowych linii 4 i 5;
21.12.2006 oddanie do użytku nowego dwutorowego odcinka (wraz z pętlą) w ciągu ul. Ogólnej, do skrzyżowania z ul. Legionów; wprowadzenie do użytku nowych wagonów niskopodłogowych PESA 121N;
19.08.2010 oddanie do użytku nowego torowiska na placu Konstytucji oraz ulicy gen. Grota-Roweckiego (wraz z przygotowanymi rozjazdami w kierunku ulicy 12 Lutego), częściowa likwidacja torowiska na ulicy Grobla św. Jerzego;
01.04.2012 zawieszenie funkcjonowania wszystkich linii w związku z remontem dróg wojewódzkich 503 i 504; wprowadzono linie zastępcze 200, 300 i 400 oraz w południowej części miasta zastępcze linie autobusowe T3 i T4;
15.04.2012 pożar tramwaju typu GT6 w godzinach porannych na ul. Robotniczej;
09.10.2012 zawieszenie funkcjonowania linii 300 i zamknięcie ul. Obrońców Pokoju oraz ul. Browarnej powyżej zajezdni; wydłużenie trasy zastępczej linii autobusowej T3 do pętli na ul. Odrodzenia;
06.04.2013 pożar tramwaju typu GT6 w godzinach popołudniowych w rejonie skrzyżowania ulic Królewieckiej i Moniuszki; wycofanie z eksploatacji wagonów typu GT6;
03.06.2013 wznowienie funkcjonowania linii nr 1 i 3 w kierunku ul. Druskiej i Saperów po skróconej trasie (od zajezdni); zamknięcie linii na ul. Ogólnej, płk. Dąbka i Królewieckiej, zawieszenie linii nr 200 i 400; wprowadzono zastępcze linie autobusowe T1, T2 oraz Z;
10.08.2013 dwudniowe (10 i 11 sierpnia) zawieszenie funkcjonowania linii tramwajowych, związane z remontem ul. Browarnej; wydłużono kursy linii autobusowej nr 14 od Dworca do ul. Druskiej;


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 31 sie 2013, 19:09 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25 maja 2013, 18:04
Posty: 206
Lokalizacja: Elbląg
Ale mnie ciekawią te dalsze podróże i zdjęcia po drodze :)

_________________
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 01 wrz 2013, 07:22 
Offline

Rejestracja: 14 kwie 2013, 15:02
Posty: 266
"Zbliżamy się do skrzyżowania z ulicą Mickiewicza i Kościuszki. Po lewej stronie
widoczna jest Szkoła Podstawowa nr 4. Za skrzyżowaniem budynek klasztoru
Klarysek. Po lewej stronie elbląska Straż Pożarna - oraz obelisk poświęcony 125 -
leciu Straży Pożarnej w Elblągu. Z lewej strony mijamy klasztor Klarysek i kościółek
św. Jerzego oraz zabudowania Domu Pomocy Społecznej'. Kopiuj, wklej? Może najpierw byś przeczyt :!: ał!


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 01 wrz 2013, 07:24 
Offline

Rejestracja: 01 lut 2013, 15:59
Posty: 689
Kiedyś w Elblągu wszystko było po lewej :lol:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 18 paź 2013, 14:31 
Offline

Rejestracja: 01 lut 2013, 15:59
Posty: 689
Naszą chronologiczną historię tramwajów elbląskich można uzupełnić o następną konkretną datę, którą znalazłem dzisiaj przeglądając internet:
10.06.2004 uruchomienie sezonowej linii tramwajowej M, która jeździła po trasie Ogólna-Browarna-Królewiecka-Marymoncka, najprawdopodobniej do przełomu lipca/sierpnia 2004r.;


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 35 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group