Forum Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

www.zkm.elblag.com.pl | zkm@elblag.com.pl | marketingzkm@zkm.elblag.com.pl
Dzisiaj jest 18 lis 2017, 22:28

Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
Post: 03 sty 2016, 16:58 
Offline

Rejestracja: 01 lut 2013, 18:05
Posty: 1180
Lokalizacja: Elbląg
Jako kierowca z firmy PKS chciałem prosić ZKM o ustosunkowanie się do sprawy monitoringu w pojazdach komunikacji miejskiej. Do napisania tego zmusiła mnie sytuacja, kiedy to zgłaszane przeze mnie uwagi dotyczące nieprawidłowego działania tych urządzeń w autobusach nie tylko zostały któryś raz z rzędu zupełnie zlekceważone. Tym razem dodatkowo dowiedziałem się wręcz, że to nie jest moja – jako kierowcy – sprawa, że ja mam w czasie jazdy obserwować wnętrze autobusu tylko przez lusterka, a nie interesować się monitoringiem i tak dalej. Na moją sugestię, że jednym z celów wyposażenia pojazdów w kamery miało być ułatwienie pracy kierowcy, żeby mógł na bieżąco obserwować sytuację w pojeździe, w razie czego szybko zainterweniować itd., zostałem wyśmiany.

Wydaje mi się oczywiste, że jednym z zadań systemu monitoringu (oprócz podstawowego, którym jest oczywiście rejestrowanie i możliwość późniejszego odtworzenia przebiegu zdarzeń w pojeździe) miało być właśnie to, o czym wspomniałem wyżej, i służyć miało szeroko pojętemu porządkowi i bezpieczeństwu. ZKM zresztą sam to podkreślał jeszcze kiedy montaż kamer w autobusach był dopiero w planach, jak również wielokrotnie później. Poza tym logiczne wydaje się, że właśnie w tym celu ZKM wymaga obecności w pojeździe sprawnego monitora zapewniającego kierowcy w czasie pracy podgląd sytuacji w autobusie.
Warto przy okazji dodać, że obserwacja przez kierowcę wnętrza pojazdu za pomocą kamer ma wpływ na bezpieczeństwo nie tylko pod kątem wychwytywania niestosownych zachowań pasażerów, aktów wandalizmu i tak dalej, ale również na przykład dzięki obrazowi z tylnej kamery dużo lepiej niż w lusterkach widzimy tylne drzwi, co znacznie zmniejsza ryzyko ewentualnego przytrzaśnięcia pasażera. Na przykładzie autobusów PKS-u – w mazach #20101 i #20102 tego, co dzieje się przy tylnych drzwiach, w lusterku nie widać prawie w ogóle, a podgląd z tylnej kamery bardzo ułatwia nam pracę.
Z kolei jeżeli w jakimś pojeździe nie działa urządzenie rejestrujące, również trudno się zgodzić z tym, że to nie jest problem kierowcy – jeżeli będę miał w czasie pracy jakiekolwiek nieprzewidziane zdarzenie z napadem włącznie, to mam prawo oczekiwać, że dzięki systemowi monitoringu zostanie to zarejestrowane, co pomoże ustalić sprawcę itd.

Proszę ZKM o ustosunkowanie się do powyższego, a poniżej zgłaszam konkretne zastrzeżenia dotyczące poszczególnych autobusów.

- 70101 – jak wiadomo, w solbusach kamery rozmieszczone są tak, że jedna z nich rejestruje jednocześnie pracę kierowcy oraz sytuację z przodu części pasażerskiej (nawiasem mówiąc, samo to jest nie do końca zgodne z wymogami narzuconymi przez ZKM w wiadomym załączniku nr 5, ale to już w tym wypadku pomińmy). Problem dotyczy tego, że w tym konkretnie pojeździe wspomniana kamera ustawiona jest w taki sposób, że widać tam prawie wyłącznie kierowcę i tylko malutki skraweczek przestrzeni pasażerskiej. Efekt jest taki, że podczas jazdy jedyne, co mogę sobie podejrzeć, to tył autobusu i swoją twarz.
- 70102 – brak możliwości robienia przez kierowcę zbliżenia na obraz z poszczególnych kamer (co we wspomnianym załączniku wyraźnie jest przez ZKM wymagane), czyli kierowca podczas jazdy nie ma możliwości podejrzenia na monitorze czegokolwiek.
- 70115 – nie wiem, czy cały system w ogóle w tym pojeździe działa i rejestruje, w każdym razie od dobrego roku w ogóle nie działa monitor (jest spalony). Kierowca nie ma żadnego podglądu.
- 20101 i 20102 – w obydwu tych wozach również od jakiegoś roku system monitoringu w ogóle nie działa i niczego nie rejestruje. Tzn. niby się uruchamia, ale potem bez przerwy się resetuje, a dodatkowo wyświetlają się komunikaty informujące o braku pamięci i nieaktywnym dysku. Kierowca ma podgląd jedynie w tych paru chwilach między jednym resetem a drugim i to pod warunkiem, że akurat nie przysłoni mu go wyskakująca ramka z komunikatem. :)

Wszystkie te problemy były przeze mnie wielokrotnie zgłaszane i nie odniosło to żadnego skutku, liczę więc na interwencję ZKM-u.

_________________
- Panie, pan ludzi wozisz!
- Czasami...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 01 lut 2016, 19:15 
Offline

Rejestracja: 01 lut 2013, 18:05
Posty: 1180
Lokalizacja: Elbląg
Czy naprawdę muszę powyższe wysłać do ZKM-u imiennym pismem, żeby uzyskać jakąkolwiek odpowiedź? :?

Właśnie mija miesiąc mojego czekania, podczas którego dostałem jedynie opier... w pracy za to, że w ogóle to napisałem, po raz n-ty dowiedziałem się, że działanie monitoringu TO NIE JEST MOJA (jako kierowcy) SPRAWA, a dodatkowo zrobiono ze mnie niebezpiecznego wariata, który rzekomo podczas jazdy zamiast obserwować drogę i wnętrze autobusu przez lusterka, cały czas "bawi się" kamerami, stwarzając zagrożenie w ruchu drogowym... Ponieważ świadczy to o kompletnym niezrozumieniu problemu i moich intencji, tym bardziej zależy mi na poznaniu stanowiska ZKM-u w tej sprawie. W szczególności cały czas chodzi mi o poniższy fragment:
Cytuj:
Wydaje mi się oczywiste, że jednym z zadań systemu monitoringu (oprócz podstawowego, którym jest oczywiście rejestrowanie i możliwość późniejszego odtworzenia przebiegu zdarzeń w pojeździe) miało być właśnie to, o czym wspomniałem wyżej, i służyć miało szeroko pojętemu porządkowi i bezpieczeństwu. ZKM zresztą sam to podkreślał jeszcze kiedy montaż kamer w autobusach był dopiero w planach, jak również wielokrotnie później. Poza tym logiczne wydaje się, że właśnie w tym celu ZKM wymaga obecności w pojeździe sprawnego monitora zapewniającego kierowcy w czasie pracy podgląd sytuacji w autobusie.
Warto przy okazji dodać, że obserwacja przez kierowcę wnętrza pojazdu za pomocą kamer ma wpływ na bezpieczeństwo nie tylko pod kątem wychwytywania niestosownych zachowań pasażerów, aktów wandalizmu i tak dalej, ale również na przykład dzięki obrazowi z tylnej kamery dużo lepiej niż w lusterkach widzimy tylne drzwi, co znacznie zmniejsza ryzyko ewentualnego przytrzaśnięcia pasażera. Na przykładzie autobusów PKS-u – w mazach #20101 i #20102 tego, co dzieje się przy tylnych drzwiach, w lusterku nie widać prawie w ogóle, a podgląd z tylnej kamery bardzo ułatwia nam pracę.
Z kolei jeżeli w jakimś pojeździe nie działa urządzenie rejestrujące, również trudno się zgodzić z tym, że to nie jest problem kierowcy – jeżeli będę miał w czasie pracy jakiekolwiek nieprzewidziane zdarzenie z napadem włącznie, to mam prawo oczekiwać, że dzięki systemowi monitoringu zostanie to zarejestrowane, co pomoże ustalić sprawcę itd.


Prosząc o ustosunkowanie się, chciałem przede wszystkim się dowiedzieć, czy mam tu rację!

_________________
- Panie, pan ludzi wozisz!
- Czasami...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 26 lut 2016, 13:17 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 sty 2013, 09:49
Posty: 267
Dziękujemy za ważny sygnał!
Natychmiast po otrzymaniu informacji wystąpiliśmy do przewoźnika o ustosunkowanie się do ww. zastrzeżeń i usunięcie ewentualnych uchybień w zakresie monitoringu.
Wg. ostatnio otrzymanych informacji, problemy powinny zostać już usunięte. W najbliższym czasie planowane jest przeprowadzenie drobiazgowych kontroli sprawności monitoringu we wszystkich autobusach komunikacji miejskiej.

Nie ulega wątpliwości, że monitoring powinien być w pełni sprawny - będzie to przedmiotem wspomnianych kontroli w najbliższym czasie. Nie ulega też wątpliwości, że główną intencją wprowadzenia tego wymogu było i jest zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów przebywających w pojeździe, także poprzez udostępnienie kierowcy autobusu, podglądu z kamer.

_________________
Zarząd Komunikacji Miejskiej w Elblągu
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

ul. Browarna 90
82-300 Elbląg
http://www.zkm.elblag.com.pl
tel. 55 230 79 00
fax 55 230 79 01
zkm@softel.elblag.pl
marketingzkm@zkm.elblag.com.pl


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 3 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group