Forum Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

www.zkm.elblag.com.pl | zkm@elblag.com.pl | marketingzkm@zkm.elblag.com.pl
Dzisiaj jest 20 lis 2017, 04:58

Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 42 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna
Autor Wiadomość
Post: 23 maja 2013, 17:19 
Offline

Rejestracja: 01 lut 2013, 15:59
Posty: 689
Postanowiłem założyć nowy wątek dotyczący infrastruktury tramwajowej w naszym mieście. Dużo mówi się o autobusach, ale tramwaje moim zdaniem również są ważne. Po zakończeniu remontów dróg wojewódzkich komfort jazdy tramwajem znacznie się poprawi. Na Browarnej nie będzie np. odcinków jednotorowych, zaczną kursować również nowe-stare tramwaje, które po remoncie będą jak nowe (kto jechał takim wyremontowanym w Gdańsku wie o czym mowa). Zmniejszy się również liczba torowisk, na których jazda tramwajem będzie przypominała rollercoaster. Wątek poświęcony nie tylko wagonom tramwajowym i rodzajom torowisk ale wszystkim co jest związane z infrastrukturą, np. rodzajom przystanków i ich usytuowaniu, sygnalizacjom świetlnym czy rodzajem sieci trakcyjnej. Zapraszam miłośników do dyskusji. ;)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 26 maja 2013, 14:12 
Offline

Rejestracja: 01 lut 2013, 15:59
Posty: 689
Tak jak myślałem, miłośników tramwajów jak na lekarstwo... :(


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 26 maja 2013, 14:17 
Offline

Rejestracja: 01 lut 2013, 18:05
Posty: 1180
Lokalizacja: Elbląg
Podstawowym problemem to jednak dalej pozostaje to, że ogólnie na tym forum jak na lekarstwo jest osób chętnych do spełniania podstawowej jego misji, jaką jest zawarta w samej jego nazwie dyskusja. ;)

_________________
- Panie, pan ludzi wozisz!
- Czasami...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 05 cze 2013, 15:41 
Offline

Rejestracja: 01 lut 2013, 15:59
Posty: 689
PĘTLE I KOŃCÓWKI
Od początku istnienia aż do lat 50-tych XX wieku elbląska sieć nie posiadała pętli. Wybudowano je, kiedy do miasta zaczęto sprowadzać tramwaje polskiej produkcji typu Konstal 5N, które potrzebowały pętli do zawracania. Pętle przeważnie budowano w miejscu istniejących krańcówek (przystanków końcowych). Przed 1945r. krańcówki znajdowały się w następujących miejscach: Dworzec, Saperów, pl. Słowiański, przystań nad rzeką Elbląg (1895-1927), Marymoncka, Obrońców Pokoju, okolice skrzyżowania Królewiecka/Teatralna (1895-1897) i Agrykola. Na ulicy Marymonckiej w 1956r. skrócono trasę linii tramwajowej do mostu na rzece Kumieli, gdyż przy Muszli Koncertowej nie było miejsca na zbudowanie pętli na której mogłyby zawracać tramwaje. Przy ulicy Saperów zbudowano pętlę w 1955r. Po II Wojnie Światowej z powodu zbyt dużych zniszczeń trakcji tramwaje dojeżdżały tylko do skrzyżowania ulic Mickiewicza i Bema, a obecny budynek "po środku" tego skrzyżowania pełnił funkcję toalety dla motorniczych ;) W latach 1986-2006 przy CH Ogrody istniała pętla tramwajowa, która została zlikwidowana, gdy linię przedłużono do osiedla Nad Jarem. Obecna pętla przy ul. Druskiej powstała w 2006r. w okolicy starej, gdyż wcześniejsza jednotorowa miała zbyt małą przepustowość jak na trzy linie. Obecnie w Elblągu znajduje się pięć pętli tramwajowych. Są to: Druska, Saperów, Marymoncka, Ogólna (Nad Jarem) i Obrońców Pokoju. Ta ostatnia nie jest używana liniowo i jest wykorzystywana w przypadku awarii czy remontów.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 01 lip 2013, 16:33 
Offline

Rejestracja: 01 lut 2013, 15:59
Posty: 689
Widzę, że wątek jakoś słabo się rozwija. Mam w takim razie zagadkę. Pamiętacie tajemniczy tor na Grunwaldzkiej koło Dworca, który istniał przez przebudową w 2004r. (chyba)?
O to mi chodzi:


Załączniki:
2.png
2.png [ 232.52 KiB | Przeglądany 4910 razy ]
1.png
1.png [ 236.38 KiB | Przeglądany 4910 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 01 lip 2013, 16:33 
Offline

Rejestracja: 01 lut 2013, 15:59
Posty: 689
c.d.
Wie ktoś co to takiego było? Kiedy powstał i do czego służył ;) ? Bo na pewno nie była to dawna krańcówka czy coś z tych rzeczy.


Załączniki:
4.png
4.png [ 248.94 KiB | Przeglądany 4910 razy ]
3.png
3.png [ 248.47 KiB | Przeglądany 4910 razy ]
Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 01 lip 2013, 16:47 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25 maja 2013, 18:04
Posty: 206
Lokalizacja: Elbląg
@up
No nie mam pojęcia 8-)
Może to był jakiś tor, który miał być budowany w kierunku lotniczej, ale nie wypalił 8-)
Ja mam taką propozycję, zrobić jakąś mniejszą wycieczkę w tamto miejsce i ogarnąć, może jeszcze pod trawą jest ten tor :)
#edit
Ja z kolegą zajmujemy się raczej tym:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Tajemniczy tor w środku pętli na ul. Obrońców pokoju.
PS. Zdjęcia są z kwietnia tego roku, więc teraz jest stanowczo dużo rozkopanych torów. Jak chcecie, to weźcie stalowe łopaty od taty ( :lol: ) i odkopujcie. Niedługo mamy w planach odkopywanie drugiej strony szyn.

_________________
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 01 lip 2013, 18:08 
Offline

Rejestracja: 14 kwie 2013, 15:02
Posty: 266
@sebek: Tor przy al. Grunwaldzkiej to połączenie sieci z bocznicą kolejową. Został wybudowany przed przyjazdem Konstali 805 do Elbląga które z wagonów kolejowych były stawiane na te tory. Helmuty też były dostarczone koleją i tą samą drogą trafiły na nasze tory. @Maniak_ZKM: Tory na środku pętli na ul. Obrońców Pokoju to tzw."tor odstawczy" zakończony koziołkiem. Tramwaj po okrążeniu pętli mógł cofnąć bez przekładania zwrotnicy na ten tor np. podczas przerwy. Po wybudowaniu przedłużenia sieci do ul. Ogólnej rozjazd został zlikwidowany.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 01 lip 2013, 18:53 
Offline

Rejestracja: 01 lut 2013, 15:59
Posty: 689
Ta bocznica tramwajowa została najprawdopodobniej wybudowana "na szybko" gdzieś w 1944r. Służyła do celów wojskowych. Wożono nią również rannych ze i do szpitali (wówczas wszystkie były zlokalizowane w pobliżu Akademii Pedagogicznej przy ul. Bema). Jej głównym celem był szybki przeładunek towarów z pociągów do tramwai i transport dalej dalej do fabryki. (takie tramwaje towarowe w Niemczech to nie żadna nowość, do dzisiaj jeździ taki np. po Dreźnie) Biegła ona aż za wieżę ciśnień, jednak głównie była wykorzystywana do peronu przeładunkowego. Było to mniej więcej tutaj https://maps.google.pl/maps?hl=pl&ll=54 ... 46,,0,5.89 Bocznica przetrwała okres wojenny. Nie łączyła się ona początkowo tak jak na pierwszym zdjęciu z torami na Grunwaldzkiej. To odgałęzienie, które biegnie łukiem powstało gdy zlikwidowano tory na pl. Dworcowym (1951r.) tam była wówczas krańcówka. Po 1951r. pozostawiono ten tor, ale pozbawiono go trakcji. Ostatnio tor był właśnie wykorzystywany podczas przeładunku Helmutów, które czekały tam na przetoczenie na właściwe tory. Podczas poszerzania al. Grunwaldzkiej gdzieś ok. 2004r. tor zlikwidowano, choć widziałem całkiem niedawno jeszcze jego kawałek ;)


Ostatnio zmieniony 01 lip 2013, 18:56 przez sebek, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 01 lip 2013, 18:55 
Offline

Rejestracja: 01 lut 2013, 15:59
Posty: 689
@Maniak_ZKM Na pętli przy Marymonckiej znajdziesz aż dwa takie zakopane tory, tzw. "żeberka". Kiedyś każda pętla je miała.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 42 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group