Forum Zarządu Komunikacji Miejskiej w Elblągu spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

www.zkm.elblag.com.pl | zkm@elblag.com.pl | marketingzkm@zkm.elblag.com.pl
Dzisiaj jest 20 lis 2017, 08:54

Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
Post: 27 sty 2014, 21:46 
Offline

Rejestracja: 01 lut 2013, 16:03
Posty: 952
Lokalizacja: Elbląg
Pora zacząć dyskusję na temat tego pojazdu. Chodzi o pojazd ÖAF GRAF&STIFT NL202 M11 o numerze rejestracyjnym NE 50902 i numerze bocznym 60508 (jeszcze przed nowym rokiem figurował odpowiednio jako NE 50901 i 60507, kiedy to na początku stycznia PKS Elbląg postanowił nielegalnie przełożyć w sposób nielegalny dokumenty i oznaczenia z oryginalnego NL202 #60508). Jest mi niezmiernie przykro, ale ZKM został bezwzględnie oszukany przez PKS Elbląg i nieświadomie dopuścił 21-letni autobus na elbląskie ulice mający lewe papiery (co najważniejsze, jest to pojazd powypadkowy, a teraz figuruje jako bezwypadkowy).

Przygotowałem tutaj na ten post swoją wiedzę na temat tych pojazdów, oraz załączniki graficzne potwierdzające moje zdania na ten temat.

Na początek przyjrzyjmy się obydwóm autobusom:

Obrazek
Jest to dawny NE 50901 #60507 jeżdżący obecnie jako NE 50902 #60508
Obrazek


A tu widzimy pojazd który pierwotnie od samego początku figurował jako NE 50902 #60508:
Obrazek


Dodatkiem są tabliczki znamionowe obydwóch pojazdów:

Obrazek
Powyższa tabliczka była do stycznia b.r przymocowana do pojazdu NE 50901 #60507. ÖAF-Gräf&Stift podawał cyfrę rocznika (oczywiście cyfra oznaczająca rocznik, to 10 cyfra w numerze VIN) zawsze o jedną niżej, dlatego w związku z tym rocznik to 1993 rok (Volvo również do dzisiaj stosuje taką kombinację)


Obrazek
Powyższa tabliczka pochodzi z pojazdu NE 50902 #60508, którą przełożono wraz z tablicami rejestracyjnymi do #60507. MAN od samego początku stosuje cyfrę o jedną większą do daty produkcji, więc w tym przypadku jest to rocznik 1994.



A jak sprawa wygląda z perspektywy produkcji tych pojazdów?


Otóż, do grudnia 1993 roku spółka ÖAF-Gräf&Stift produkowała pojazdy typu ÖAF GRAF&STIFT NL202 M11 w Austrii na licencji MANa a dokładniej jest to odpowiednik pojazdu MAN NL202 (W podobny sposób polska fabryka Jelcz produkowała pojazd Jelcz PR110M na licencji Berlieta PR100). Pojazdy te, były produkowane na podwoziu MANa NL202, a nadwozie było całkiem zbliżone do nich, lecz się wieloma elementami różniło dopóki w styczniu 1994 roku spółka ÖAF-Gräf&Stift została przejęta przez koncern MAN SE, który produkował ten pojazd pod identyczną nazwą, a dokładnie GRAF&STIFT NL202 na rynek austriacki od nowego roku w pełni na własnych częściach i swoim oryginalnym projekcie. Spójrzmy więc na nasze pojazdy #60507 i #60508. #60507 nie posiada wnęki na wyświetlacz boczny, gdyż w Austrii w tych czasach wyświetlaczy bocznych nie przewidywano do użytku, więc nie było na tą wnękę zapotrzebowania , oraz posiada nie "MANowski" przód (wyróżnia go spłaszczony od góry pas świateł i brak wytłoczenia z logiem MANa), co świadczy o tym, że autobus musiał być wyprodukowany najpóźniej w grudniu 1993 roku. Pojazd #60508 został wyprodukowany już po przejęciu fabryki przez koncern MAN SE, więc był wyprodukowany w pełni na częściach MANa. Na nim widzimy już wnękę na wyświetlacz boczny stosowany już praktycznie na całym świecie (no może całym), oraz oryginalny fabryczny przód z wytłoczonym logiem MANa, co świadczy o tym, że ten autobus został już wyprodukowany najwcześniej w 1994 roku.



Oczywiście po Polsce jeżdżą takie pojazdy z bardzo zbliżonymi numerami VIN:

Obrazek
Wyżej przedstawiony pojazd to ÖAF GRAF&STIFT NL202 M11 i jest odpowiednikiem naszego #60507 (obecnie #60508). Jego VIN to VA0A10A042L900097 (dla porównania #60507 miał VA0A10A042L900098). A więc, są to bardzo bliźniacze pojazdy i w tym samym czasie obok siebie opuszczały fabrykę w 1993 roku. Doskonale na nim widać również, że tak jak w przypadku naszego #60507 nie posiada wnęki na wyświetlacz boczny i "MANowskiego" przodu tylko własny, zbliżony od do tego produkowanego przez ÖAF-Gräf&Stift. Więc nie ma tu wątpliwości co do podobieństwa pojazdów.


Obrazek
Wyżej przedstawiony pojazd to GRAF&STIFT NL202 i jest odpowiednikiem nie jeżdżącego już oryginalnego #60508. Jego numer VIN to VA0A10A050L900297 i rok produkcji to 1994 ( nasz 60508 dla porównania miał [bo tabliczkę przełożono do 60507] VA0A10A065L900292, więc również są bardzo zbliżone). Widać tutaj już wnękę na wyświetlacz boczny (fakt, że jest zaklejony nie zmienia faktu) oraz wytłoczone logo MANa na przodzie wraz z rozszerzony w górę pas świateł. Dokładnie tak jak nasz #60508.

I co tu więcej mówić?

Tablice rejestracyjne pojazdu #60508 wyróżniały się tym, że przednia była już w połowie wyblakła. Ta tablica została zamontowana z tyłu pojazdu 60507. Na pojeździe 60507 widać gołym okiem ślad po cyfre 7 pod cyfrą 8. Dyspozytor ZKMu powiedział, że według danych ZKMu autobus ma równo 20 lat (fabrycznie jest z 1993 roku, więc w rzeczywistości ma 21 lat), więc został jeszcze dopuszczony do ruchu. Śmiem go wyśmiać, bo ZKM ma zamydlone oczy przez PKS i dopuszcza pojazd na lewych papierach. Autobusy zostały zakupione przez PKS w 2006 roku od GRYF Kartuzy (nie wiem, czy GRYF ma jakiekolwiek dane na temat tych autobusów, ale wypadek z udziałem 60507 pod Stagniewem skończył się dla tego autobusu naprawą u sprzedającego, więc GRYF musi mieć jakieś dokumenty z przyjęcia pojazdu do naprawy, a więc i musi mieć nawet VIN i numer rejestracyjny, co byłoby niezbitym dowodem na to, że ZKM został oszukany). Niezbitym dowodem byłyby też zdjęcia dowodów rejestracyjnych, ale nie przypuszczałem, że taka akcja się wydarzy, więc nie było mi to potrzebne. Wychodzi więc na to, że ZKM wierzy tylko papierom, a podejrzewam, że gdyby odszukać w pojeździe na podwoziu wybity fabryczny numer VIN (pod warunkiem, że nie wchrupała go rdza) różniący się teraz od świeżo zamontowanej tabliczki znamionowej, sprawę można by było podać na policję (dowiedziałem się, że nawet się tym nie zainteresowała po zgłoszeniu) czy nawet do ITD. A poza tym, specjaliści z ZKMu mogą osobiście się wybrać na warsztat PKSu, gdzie stoi prawdziwy 60508 pozbawiony tablic rejestracyjnych i tabliczki znamionowej, które przełożono do 60507.

Po co to wszystko PKS zrobił? Po to, by oszustwem dopuścić pojazd do ruchu nadając mu rok produkcji 1994 (czyli maksymalny dopuszczalny wiek). A czemu to zrobił, a nie wypuścił oryginalnego 60508 do ruchu? Bo prawdziwy 60508 był w o wiele gorszym stanie technicznym (potocznie - był rzęchem), a 60507 był wprawdzie w niewiele lepszym, ale takim, by był lepszym od 60508.A uroku obecnemu 60508 dodaje kabina oddzielająca przestrzeń pasażerską od przestrzeni kierowcy która była zamontowana w 60507 :D.

A może mam zwidy? Może przypadkowo się zmniejszył pas świateł? Zakrył wyświetlacz boczny i przełożył się za szybę niżej? Została zdjęcia reklama? Przełożyli specjalnie na życzenie kierowców kabinę, która szpeci pojazd i ogranicza przestrzeń kierowcy?

A może ZKM będzie robił ze mnie idiotę, a PKS z ZKMu, że on ma 20 lat od samego początku? Czy ZKM jest na tyle naiwny, by dać się oszukać?

Nie oszukujmy się i nie twierdźmy, że to jest 20 letni autobus, bo to zaprzeczy każdy oprócz winnego...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 28 sty 2014, 16:58 
Offline

Rejestracja: 15 wrz 2013, 16:53
Posty: 205
Zkm widocznie ta firme feruje , albo przymkneli oko na to bo i tak wiadomo że pks z dniem 30 czerwca kto wie czy nie zakończy obsługi pakietu nr 1.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 28 sty 2014, 19:42 
Offline

Rejestracja: 14 kwie 2013, 15:02
Posty: 266
@"Nick_KM_Elblag"
Dobra robota.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 13 mar 2014, 13:23 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 sty 2013, 14:20
Posty: 1157
Lokalizacja: Elbląg
Tylko niech ktoś z ZKMu przeczyta ten post!

_________________
Obrazek


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 13 mar 2014, 15:56 
Offline

Rejestracja: 01 lut 2013, 18:05
Posty: 1180
Lokalizacja: Elbląg
A Ty się z choinki znowu urwałeś? Chwilę po tym poście autobus został ostatecznie wycofany z eksploatacji.

_________________
- Panie, pan ludzi wozisz!
- Czasami...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 5 ] 

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group