wersja tekstowa




           |             Od 26 czerwca 2017 do odwołania,objazdy na wybranych kierunkach dla linii nr 6, 8, 9, 10, 11, 16, 20, 31 i 100            |             Od 26.06 do 31.08.2017 letni rozkład jazdy na liniach nr 8, 15, 16, 17, 22 i zawieszone funkcjonowanie linii nr 5 i 18            |             Od 24 czerwca do 19 sierpnia 2017 (włącznie), Centrum Obsługi Klienta tymczasowo nieczynne w soboty            |             Komunikacja miejska podczas dni Elbląga 23 i 24 czerwca 2017 (piątek i sobota)            |             16.06.2017 (PIĄTEK) - ROZKŁAD JAZDY JAK W SOBOTĘ


ELBLĄSKA KARTA MIEJSKA
Rodzaje kart miejskich
Gdzie i w jaki sposób mogę uzyskać EKM ?
EKM i bilety okresowe komunikacji miejskiej
EKM dla osób z uprawnieniami do ulgowych lub bezpłatnych przejazdów Elektroniczna portmonetka w komunikacji miejskiej Kontrola biletów w komunikacji miejskiej Elektroniczna portmonetka w Strefie Płatnego Parkowania
- instrukcja obsługi
PUNKTY OBSŁUGI KLIENTA
- tu doładujesz EKM

INTERNETOWA OBSŁUGA EKM

Pytania i odpowiedzi

mmpk mobilet galeria bip
Przewoźnicy

Wersja do wydruku

PODRÓŻUJ BEZPIECZNIE


Szanowni Państwo!
Dokładamy wszelkich starań aby elbląska komunikacja miejska była jak najbardziej przyjazna i bezpieczna dla naszych pasażerów.
Poniżej prezentujemy kilka rad i uwag które dotyczą bezpieczeństwa w komunikacji miejskiej. Pragniemy zwrócić uwagę, że również Państwo - jako pasażerowie - mają znaczący wpływ na bezpieczeństwo swoje oraz bliskich osób.
Choć niektóre z przytoczonych niżej rad i uwag mogą wydać się trywialne i oczywiste, w natłoku codziennych spraw, zdarza się nam je lekceważyć lub o nich zapominać.
Mamy nadzieję, że materiał ten pozwoli bezpiecznie korzystać z usług publicznego transportu zbiorowego w Elblągu.

NA PRZYSTANKU:

1. Zachowaj bezpieczną odległość od krawędzi jezdni!

W ten sposób unikniesz możliwości zaistnienia wypadku (potrącenia przez nadjeżdżający pojazd komunikacji miejskiej) lub ochlapania. Ponadto umożliwisz kierowcy miejskiego autobusu, podjazd możliwie jak najbliżej krawężnika, co zagwarantuje wygodne wysiadanie i wsiadanie.

2. Pilnuj swojego bagażu, portfela i innych cennych rzeczy!

Stojąc na przystanku, unikaj szperania po kieszeniach czy w bagażu i wyjmowania cennych rzeczy (portfel, dokumenty, telefon), żeby potencjalny złodziej nie mógł zobaczyć, gdzie je trzymasz. Cenne rzeczy warto trzymać w takich miejscach, aby zminimalizować możliwość ich kradzieży przez kieszonkowca (np. w kieszeniach z przodu ciała, najlepiej wewnętrznych lub zamykanych na zamek, zatrzask, guzik itd.).
Pamiętaj, że możesz być obserwowany - chcąc kupić bilet w kiosku lub w pojeździe, należy unikać wyjmowania portfela. Najlepiej zawczasu przygotować sobie odliczoną kwotę i mieć ją pod ręką (np. trzymać na wierzchu, w zewnętrznej kieszeni). Unikaj sztucznego tłoku i pamiętaj, że…

3. Pierwszeństwo mają pasażerowie wysiadający z pojazdu!

Gdy autobus czy tramwaj podjedzie na przystanek, odsuń się od drzwi, by zrobić miejsce wysiadającym pasażerom – to oni mają pierwszeństwo! Nie staraj się za wszelką cenę wsiadać do pojazdu jako pierwszy – wsiadaj spokojnie. Unikniesz możliwości wystąpienia nieszczęśliwego wypadku (np. gdy jest mokro i ślisko).
Jeżeli masz taką możliwość – udziel pomocy osobom tego potrzebującym (np. osobom niepełnosprawnym, seniorom, osobom z wózkiem dziecięcym). Z pewnością zostanie to docenione szczerym podziękowaniem i uśmiechem.

4. Nie wybiegaj nagle zza tramwaju czy autobusu!

Dochodzi wtedy do niebezpiecznych sytuacji, które mogą się skończyć groźnym wypadkiem. Pamiętaj o zachowaniu odpowiedniej ostrożności.

5. Nie wbiegaj tuż przed nadjeżdżający autobus czy tramwaj!

Pojazdy komunikacji miejskiej, a zwłaszcza kilkudziesięciotonowe tramwaje, mają długą drogę hamowania i trudno szybko je zatrzymać, nawet przy relatywnie małych prędkościach. Ponadto, przy gwałtownym hamowaniu urazu mogą doznać także pasażerowie wewnątrz autobusu/tramwaju.

6. Nie biegnij na przystanek za wszelką cenę!

Może się to skończyć tragicznie, zwłaszcza gdy przebiegasz na czerwonym świetle lub w miejscu do tego nie przeznaczonym. Lepiej zaczekać na kolejny kurs. Pamiętaj, że w sytuacji dobiegania do pojazdu, który zamyka lub już zamknął drzwi, kierowca lub motorniczy może po prostu takiej osoby nie zauważyć, ponieważ:

  • w przypadku tramwajów – wiele przystanków tramwajowych znajduje się w pobliżu skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Po opuszczeniu terenu przystanku i wjeżdżając na skrzyżowanie, motorniczy skupia swoja uwagę na tym, co dzieje się przed tramwajem, a nie na tym co dzieje się w okolicach miniętego już przystanku. Ponadto, jeżeli tramwaj nie przejedzie po otrzymaniu „zielonego światła", (ponieważ otworzy drzwi dla spóźnionego pasażera), ominie swój cykl i będzie zmuszony czekać (nawet kilka minut) na następny.
    W efekcie spóźni się motorniczy, a w rezultacie pozostałe osoby w pojeździe oraz osoby na następnych przystankach oczekujące na przyjazd pojazdu;

  • w przypadku autobusów - kierowca tuż po zamknięciu drzwi celem bezpiecznego włączenia się do ruchu zaczyna patrzeć w lewe lusterko. Kierowca koncentruje również swoją uwagę na tym co dzieje się przed autobusem. Jest zatem bardzo prawdopodobne, iż nie zauważy osób dobiegających na przystanek.

Pamiętajmy, że prowadzący pojazdy komunikacji miejskiej nie mogą zatrzymać się poza terenem przystanku, ponieważ jest to niezgodne z przepisami, a przy tym stwarza niebezpieczeństwo dla pasażerów oraz innych użytkowników ruchu drogowego.

7. Nie bądź obojętna/y!

Jeżeli jesteś świadkiem naruszenia prawa, jeżeli czujesz zagrożenie – powiadom odpowiednie służby (numer alarmowy: 112). Nie wahaj się również poprosić o bezpośrednią pomoc osób znajdujących się w pobliżu.

W AUTOBUSIE I TRAMWAJU:

1. Trzymaj się!

Utrata równowagi i upadek to najczęstsze następstwa braku odpowiedniej ostrożności podczas podróży komunikacją miejską. Pamiętajmy, że pojazd komunikacji miejskiej jest uczestnikiem ruchu drogowego, w którym mogą wystąpić nagłe i trudne do przewidzenia zdarzenia. Dlatego prowadzący autobus lub tramwaj może być zmuszony do wykonania gwałtownych manewrów (hamowania, ominięcia przeszkody). W ich wyniku pasażerowie, którzy nie mają odpowiedniego oparcia lub nie trzymają się barierek i uchwytów, mogą ucierpieć.
Dlatego, już na początku podróży warto zatroszczyć się o własne bezpieczeństwo i trzymać się barierek i uchwytów!

2. Ustąp miejsce siedzące lub poproś o jego udostępnienie!

Jeżeli widzisz osobę z ograniczonymi możliwościami w samodzielnym poruszaniu, (osobę w podeszłym wieku, niepełnosprawną trwale lub tymczasowo, kobietę w ciąży lub z małym dzieckiem) – okaż wsparcie i ustąp miejsca. Dotyczy to szczególnie miejsc dedykowanych i oznaczonych odpowiednimi piktogramami.
Pamiętaj, że w życiu mogą się zdarzyć sytuacje, w których właśnie takiej reakcji również Ty możesz potrzebować.
Natomiast jeżeli jesteś osobą z ograniczonymi możliwościami w samodzielnym poruszaniu się lub z innych przyczyn wskazane jest zajęcie miejsca siedzącego – nie wahaj się poprosić o pomoc innych pasażerów. Kulturalna prośba i rzeczowe argumenty z pewnością spotkają się ze zrozumieniem i pozytywną reakcją.

3. Wózek dziecięcy – trzy podstawowe zasady ustawiania w pojeździe

  • Nie ustawiaj wózka bokiem do kierunku jazdy - podczas gwałtownego hamowania wózek może się przewrócić!

  • Głęboki wózek ustaw przodem do kierunku jazdy i zablokuj koła hamulcem! Trzymaj pewnym uchwytem rączkę wózka.

  • Spacerówkę ustaw tyłem do kierunku jazdy. Zablokuj koła hamulcem a dziecko powinno mieć zapięte szelki! Trzymaj pewnym uchwytem rączkę wózka.

Polecamy materiał – kliknij w tym miejscu

4. Nie blokuj przejścia i dostępu do drzwi!

Podczas podróży staraj się nie blokować innym pasażerom możliwości przejścia, dostępu do drzwi i kasowników. Przestrzeń autobusu czy tramwaju jest siłą rzeczy ograniczona i warto zwrócić uwagę, aby nie utrudniać sobie nawzajem poruszania się po pojeździe, korzystania z uchwytów i kasowników.
Pamiętaj, aby twój bagaż lub przewożone zwierzę nie stanowiło utrudnienia lub zagrożenia dla innych pasażerów.

5. Nie wolno wsiadać i wysiadać z pojazdu po sygnale do odjazdu!

6. Pilnuj swojego bagażu, portfela i innych cennych rzeczy!

W autobusie/tramwaju, unikaj szperania po kieszeniach czy w bagażu i wyjmowania cennych rzeczy (portfel, dokumenty, telefon), żeby potencjalny złodziej nie mógł zobaczyć, gdzie je trzymasz. Cenne rzeczy warto trzymać w takich miejscach, aby jak najbardziej zminimalizować możliwość ich kradzieży przez kieszonkowca (np. w kieszeniach z przodu ciała, najlepiej wewnętrznych lub zamykanych na zamek, zatrzask, guzik itd.). Pamiętaj, że możesz być obserwowany - chcąc kupić bilet w pojeździe, należy unikać wyjmowania portfela. Najlepiej zawczasu przygotować sobie odliczoną kwotę i mieć ją pod ręką (np. trzymać na wierzchu, w zewnętrznej kieszeni). Unikaj sztucznego tłoku podczas wysiadania.

7. Nie bądź obojętna/y!

Jeżeli jesteś świadkiem naruszenia prawa, jeżeli czujesz zagrożenie – powiadom odpowiednie służby (numer alarmowy: 112). Nie wahaj się również poprosić o bezpośrednią pomoc osób znajdujących się w pobliżu, w tym przede wszystkim prowadzących pojazdy komunikacji miejskiej lub kontrolerów biletów.

8. Wypadek w pojeździe – co robić?

Jeżeli potrzebujesz pomocy poproś o nią osoby znajdujące się pobliżu, w tym oczywiście prowadzącego autobus lub tramwaj. Inni pasażerowie, a szczególnie kierowca lub motorniczy, mogą po prostu nie zauważyć, że potrzebna jest pomoc.

Warto poinformować o zdarzeniu osobę prowadząca pojazd – powinna ona zanotować podstawowe informacje przekazane na temat okoliczności wypadku. Jeżeli korzystasz z papierowych biletów jednorazowych lub biletów dostępnych w pojeździe – warto je zachować. Przydatne może być również poproszenie świadka/ów zdarzenia o podanie swoich danych kontaktowych.

Wszyscy przewoźnicy obsługujący linie komunikacji miejskiej w Elblągu posiadają ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków.
W zależności od numeru linii, wszelkie roszczenia związane z tego rodzaju przykrymi zdarzeniami należy kierować bezpośrednio do przewoźników, w możliwie jak najszybszym terminie.

Dlatego radzimy, możliwe jak najszybciej po zdarzeniu poinformować pisemnie przewoźnika i rzeczowo opisać całą sytuację.

Dane kontaktowe do przewoźników obsługujących linie komunikacji miejskiej w Elblągu:

Linie nr: 1, 2, 3, 4, 5
Tramwaje Elbląskie Spółka z o.o.
ul. Browarna 91
82-300 Elbląg

Sekretariat – tel: 55 2396900

Linie nr: 7, 9, 12, 16, 21, 22, 23, 100
ARRIVA Spółka z o.o. - oddział w Elblągu
ul. Lotnicza 4a
82-300 Elbląg

Dyspozytor– tel: 722 230 700

Linie nr: 6, 8, 14, 15, 18, 19, 20
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Elblągu Spółka z o.o.
al. Grunwaldzka 61
82-300 Elbląg

Dyrektor ds. przewozów - tel: 55 239 62 70

Linie nr: 10, 11, 13, 17, 30 i 31
WARBUS Spółka z o.o. - oddział w Elblągu
ul. Junaków 2
82-300 Elbląg

Dyspozytor - tel:722 111 123



Informacje i pomoc w tym zakresie można również uzyskać w siedzibie ZKM w Elblągu
ul. Browarnej 90
tel: 55 230 79 00
fax: 55 230 79 01
e-mail: zkm@elblag.com.pl