wersja tekstowa




           |             Zmiana w funkcjonowaniu linii nr 30            |             Od 10.10.2017 - kilkuminutowe korekty w rozkładzie linii nr 22            |             Komunikacja zastępcza - ODWOŁANA. Tramwaje będą kursować zgodnie z rozkładem jazdy            |             OD 2.10.2017 (PONIEDZIAŁEK) DO ODWOŁANIA AUTOBUSOWA KOMUNIKACJA ZASTĘPCZA ZA LINIE TRAMWAJOWE            |             Od 28.09.2017 dla linii nr 8, 17 (kierunek do Odrodzenia) i 22 (kierunek Sierpin) przystanek Grunwaldzka/McDonald’s wyłączon


Zmiana w funkcjonowaniu linii nr 30 Od 10.10.2017 - kilkuminutowe korekty w rozkładzie linii nr 22 Komunikacja zastępcza - ODWOŁANA. Tramwaje będą kursować zgodnie z rozkładem jazdy OD 2.10.2017 (PONIEDZIAŁEK) DO ODWOŁANIA AUTOBUSOWA KOMUNIKACJA ZASTĘPCZA ZA LINIE TRAMWAJOWE Od 28.09.2017 dla linii nr 8, 17 (kierunek do Odrodzenia) i 22 (kierunek Sierpin) przystanek Grunwaldzka/McDonald’s wyłączony z ruchu

Jeździmy dla Was! – pierwsza taka kampania w elbląskiej komunikacji miejskiej

„Jeździmy dla Was!” – pierwsza taka kampania w elbląskiej komunikacji miejskiej

W elbląskiej komunikacji miejskiej w ciągu ostatnich miesięcy zaszło wiele widocznych i pozytywnych zmian. Pojawiły się nowe autobusy i dwa w pełni zmodernizowane tramwaje, przeprowadzone zostały remonty infrastruktury przystankowej, ponadto na wielu przystankach ustawione zostały nowe wiaty, zainstalowane zostały także kolejne elektroniczne tablice przystankowe.  Ponieważ głównym zadaniem ZKM w Elblągu jest stałe podnoszenie jakości usług, rozpoczęta została kampania „Jeździmy dla Was!”. Główne hasło wydaje się dość oczywiste – komunikacja miejska musi służyć swoim pasażerom.

Natomiast głównym celem tych działań jest wskazanie na pewne sytuacje, które mogą być źródłem nieporozumień w relacjach pasażer  - kierowca. Pierwszym i najczęściej spotykanym przykładem są tu sytuacje w których, zadaniem pasażerów, prowadzący pojazd zbyt szybko odjechał z przystanku, nie czekając na dobiegające osoby.  

Poprzez specjalne plakaty umieszczone w elbląskich autobusach i tramwajach, a także na niektórych przystankach, pragniemy pokazać, że w tego typu sytuacjach nie należy doszukiwać się złej woli kierowców i motorniczych. Chcemy zwrócić uwagę pasażerów na to, że kierowca lub motorniczy może po prostu nie dostrzec osoby, która dobiega „w ostatniej chwili” do pojazdu ruszającego z przystanku. Wynika to przede wszystkim z tego, że prowadzący pojazdy komunikacji miejskiej, mimo posiadanych lusterek, mają ze swojego miejsca pracy dość ograniczoną widoczność do tyłu i na prawy bok pojazdu.

Ponadto, kierowcy autobusów po zamknięciu drzwi, przygotowują się do bezpiecznego włączenia się do ruchu, co z kolei wymusza skoncentrowanie uwagi na lewym lusterku. Podczas wykonywania tego manewru, uwaga kierowcy nie może być skupiona tylko na tym, co dzieje się z prawej strony autobusu. Dodatkowym utrudnieniem może być  ograniczona widoczność np. po zmroku, podczas opadów czy mgły lub gdy na przystanku znajduje się duża liczba pasażerów oczekujących na inne linie, czy też osób tylko przechodzących w pobliżu przystanku.

Natomiast w przypadku tramwajów, motorniczy aby jechać zgodnie z rozkładem jazdy, musi dostosować się do sygnalizacji świetlnej. Wiele przystanków tramwajowych znajduje się w pobliżu skrzyżowań – jeżeli motorniczy nie odjedzie z przystanku w odpowiednim momencie, konieczne będzie oczekiwanie na kolejne zielone światło, co niestety wiąże się z wystąpieniem opóźnień i zastrzeżeniami ze strony pozostałych pasażerów.

W obu przedstawionych przypadkach, nawet jeżeli prowadzący pojazd komunikacji miejskiej podczas odjeżdżania z przystanku  zauważy spieszących pasażerów, najczęściej niestety nie ma już możliwości zatrzymania pojazdu. Nie wynika to z braku dobrych chęci, a z innych powodów, takich jak przepisy ruchu drogowego (brak możliwości zatrzymania pojazdu poza wyznaczonym przystankiem, zasady bezpiecznego włączania się do ruchu).

Pomysł, aby zwrócić uwagę pasażerów na ten temat, właśnie w takiej formie graficznej narodził się w Poznaniu, gdzie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji  w Poznaniu Sp. z o.o. przygotowało kampanię pn: „MPK nie ucieka”.

Jest to pierwsza odsłona tej kampanii – w kolejnych, ZKM w Elblągu zamierza przygotować materiały dotyczące innych, niemniej ważnych tematów związanych z wzajemną życzliwością  oraz bezpieczeństwem w komunikacji miejskiej.

Poniżej prezentujemy wspomniane plakaty: